Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Wolfyswe skrev:Eller rent komfortabelt så är gas skit, mindre bagageutrymme och sedan långt mellan mackarna.
Kanske har blivit bättre, men sist jag kollade var det 10 mil till närmaste gasmack från mig.
Känns som gasen försvann när e85 och diesel blev mer populärt.
Det beror väl på? På vissa bilar, som VW Passar, inkräktar inte gastankarna nämnvärt på utrymmet. Man kommer dessutom rätt långt på gasen så man behöver inte tanka mycket oftare än med en bensinbil. På Passaten kommer man ungefär 40 mil på gas och lika långt på bensin. Är Volvo sämre där? Jag hade gladeligen kört en gasbil om det funnits någon som passat mig. Jag jobbar ju i en stad där vi har tre gasmackar.
av Lövet
Tvärtom. Volvo har ännu längre räckvidd.
av qsecofr
Längre räckvidd? Nä, man kommer lite drygt 30 mil blandad körning på en tank gas på min afv. Sen har du ju såklart 70 liter bensin vid full tank också. Men jag antar att det frågades om räckvidden på gas.
av lars36
crstonetto skrev:Tack för era svar, jag avvaktar. Det blir inget köp denna gång.
Hej! Hur har det gått, kikat på någon mer bi-fuel?
Fler tankar ang vad som är bra å dåligt?
Användarvisningsbild
av Jahaja
Luktar det inte crap när man tankar? (eller "fyller" eller hur man nu säger med gas)
Eller är det bara någon sorts skröna?
av Leon77
Jag har en bi-fuel och jag är helnöjd. Om man tänker på miljön tycker jag inte där finns ett lika bra alternativ.

Jag köpte den sista år 2012 model summun/RTI etc. 4000mil priset var 200.000 billigt tycker jag.

Jag bor i Helsingborg och där har vi 3 ställen där det går att tanka gas. Vi köra ofta i DK där är det lite knepigt fast där finns en i KPH, Odense och Fredericia. Annars finns där gott om gasställen i Tyskland och där är det riktigt billigt.

Dom 9 cm du förlora i bagageutrymmen är absolut inget problem. Det lukter inte när man tanker och jag kommer som mest 38 mil vanligtvis runt 30.
av Saibot90
Jahaja skrev:Luktar det inte crap när man tankar? (eller "fyller" eller hur man nu säger med gas)
Eller är det bara någon sorts skröna?
Det kan komma en liten luktstöt när du kopplar från munstycket, som försvinner på något ögonblick - värre har iaf inte jag upplevt.
av lars36
Leon77 skrev:Jag har en bi-fuel och jag är helnöjd. Om man tänker på miljön tycker jag inte där finns ett lika bra alternativ.

Jag köpte den sista år 2012 model summun/RTI etc. 4000mil priset var 200.000 billigt tycker jag.

Jag bor i Helsingborg och där har vi 3 ställen där det går att tanka gas. Vi köra ofta i DK där är det lite knepigt fast där finns en i KPH, Odense och Fredericia. Annars finns där gott om gasställen i Tyskland och där är det riktigt billigt.

Dom 9 cm du förlora i bagageutrymmen är absolut inget problem. Det lukter inte när man tanker och jag kommer som mest 38 mil vanligtvis runt 30.
Hej!
Tackar för svar - jag är också intresserad av miljöfördelarna med att köra på gas.

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Vara_produkter
Enligt den här sidan är cirka 50% biogas i nätet. Men nere på västkusten finns det väl mest naturgas nätet. Någon som känner till om man har längre räckvidd med naturgasen jämfört med biogasen?

[45 min senare] Svar till mig själv nu:
Läste på lite mer här
http://www.biogas.se/ombiogas/fragorochsvar
Energivärdet för uppgraderad biogas är det samma som för naturgas och uppgår till 11 kWh/Nm3.
Så, då skall det inte spela någon roll om man tankar biogas eller naturgas....
Någon däremot? :)
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]