Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Nej jag kör inte full :D

Bytte i november ena styrleden pga. serviceteknikern tyckte att den glappade lite. Själv hade jag inte märkt något fel med styrningen då. Satte i samband på nya vinterdäck på 17" och gjorde fyrhjulsinställning. Tyckte att bilen gick stabilare eftersom de bytte länkarmsbussningarna i bakvagnen samtidigt.

Men nu tycker jag att styrningen är sämre än någonsin. När man ligger i högre hastigheter kan jag lätt rucka på ratten till höger och vänster nån centimeter utan att det "tar emot" och att man börjar styra. Det gör att styrningen känns väldigt indirekt och att jag blir vinglig på vägen. Trodde först det berodde på att jag gått ner till 17" från 18" och att det var däcken som flexade men nu börjar jag fundera. Så här vinglig på vägen var jag inte ens med 16" på V70:n... Gjorde dom ett klåparjobb när de bytte styrleden, eller kan felet sitta någon annanstans? Har bra tryck i däcken...

Vad jag efterfrågar är alltså möjliga felorsaker och lösningar på dessa (som helst inte inkluderar byta bussningar och hela styrväxeln, vad det nu är för något :D), så att jag kan ställa lite krav på verkstaden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nåt är nog fel, för jag tycker det går bra att styra min XC70 med den precision som man har nytta av på landsväg. Men vad som kan vara tokigt med din bil är ju inte lätt att säga.
av Lövet
En av de första saker man kan testa är att jobba med lufttrycket upp och ner. Sänk först till 2.0 bar. Hur känns den då? Höj sedan till 3.0, känns den bra/dålig då?
Användarvisningsbild
av xerent
Lite bättre med 2,9 bar i varje däck, hade 2,5 innan. Lät min kollega provköra (han kör XC70N till vardags) och han tyckte inte det var något att anmärka på. "Möjligen byta servooljan". Vad tror ni om det, hjälper det?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade ett sånt problem när jag hade min 850. Först gick ratten trögt utav helskotta, sen släppte det och det blev glapp á la traktor typ Volvo Viktor eller nåt liknande. Men det var ett nålrullager som gett upp, någonstans i rattaxeln. Höll 39000 mil, så det var väl OK.
av Hakan975
Kanske kan vara din nya fyrhjulsinställning som behöver justeras lite ?
Jag var med om något liknande när bilen var ny, den drog och hade sig tyckte jag. Lite sådär 'seg' i styrningen. Min servicetekniker gjorde en hjuinställning där han ställde framhjulen 'isär' (framåt i färdriktningen) precis så långt det går inom toleransen. Blev faktiskt en otrolig skillnad. Vet inte om det heter Toein eller Toeut.
Användarvisningsbild
av xerent
Hakan975 skrev:Kanske kan vara din nya fyrhjulsinställning som behöver justeras lite ?
Jag var med om något liknande när bilen var ny, den drog och hade sig tyckte jag. Lite sådär 'seg' i styrningen. Min servicetekniker gjorde en hjuinställning där han ställde framhjulen 'isär' (framåt i färdriktningen) precis så långt det går inom toleransen. Blev faktiskt en otrolig skillnad. Vet inte om det heter Toein eller Toeut.
Intressant! :) Det låter som att det är toe out som jag har:
"Negative toe decreases straight line stability as a result. Any slight change in direction will cause the car to hint towards one direction or the other."
http://yospeed.com/wheel-alignment-expl ... aster-toe/

Men enligt protokollet så har jag ju toe in fram: 0,12° vänster; 0,08° höger; det är specat 0,00°-0,20°. Total toe fram är 0.20°. Detta var då två månader sedan. Men man kan öka toe in så man får maximal toe in 0.40°, kanske värt att höra med verkstaden iaf vad de säger.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]