Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axie
Hej

Upptäckte idag när jag skulle fylla på med spolarvätska och samtidigt rensade bort löv som låg i motorutrymmet att det är vatten mellan ytter- och innerskärmen.

Det är öppet i närheten av gasfjädrarna som öppnar motorhuven. Är det någon dränering som blivt till täppt eller ska det inte komma in vatten där? På vänstra sidan går slangarna till spolarmunsryckrna på motorhuven.

Edit: gäller xc70 my12.

Tacksam för hjälp.

/Axie
Bilen har en inbyggd kompostfunktion där. Avrinningen är dålig i vanliga fall, och kan bli obefintlig om bilen fått kompostera löv och annat krafs ostört i några år. Jag gör rent där titt och tätt, och än så länge blir inte vatten stående. Men det är en rejäl pöl där efter varje biltvätt. En stund alltså, tills den sjunkit undan.

Synnerligen korkad konstruktion.
Ok, de var en intressant funktion. Bra för Volvos aktiva målgrupp som alltid vill ha med sin maskodling till sina fisketurer...

Ska kolla om det står vatten där i morgon. Gör det de får jag nog börja leta efter dräneringsrör om det finns det...
Axie skrev:Hej

Upptäckte idag när jag skulle fylla på med spolarvätska och samtidigt rensade bort löv som låg i motorutrymmet att det är vatten mellan ytter- och innerskärmen.

Det är öppet i närheten av gasfjädrarna som öppnar motorhuven. Är det någon dränering som blivt till täppt eller ska det inte komma in vatten där? På vänstra sidan går slangarna till spolarmunsryckrna på motorhuven.

Edit: gäller xc70 my12.

Tacksam för hjälp.

/Axie
Finns ingen dränering härifrån utan vattnet får leta sig ut mellan skumtätningen som ligger där till följd att det nästan alltid är fuktigt där, har haft uppe detta med volvo och deras enda svar är att "det är så det är", jätte bra svar va? Det vet man ju att där det binds fukt så där kommer det att börja rosta så fort det får en chans.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]