Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Är det nåt vanligt typfel eller nån som vet vad man ska göra. Förardörren på min XC70 -13 går inte att öppna. Jag drar i handtag på såväl ut- som insida men får ingen känsla ens av att det händer nåt där inne så det är inte listerna som frusit. Förra vecka krånglade innerhandtaget en gång och jag fick köra ner rutan och öppna med ytterhandtaget. Trodde det var en engångsgrej i samband med kyla men så var det inte.

Nån som har nåt tips? Lämna in på verkstan har jag redan kommit på.
av mortimer
Kommer du in i resten av dörrarna så du kan ta dig in och öppna motorhuven för att mäta batteriets kondition ? Hör du centrallåsmotorn för förardörren när du försöker öppna ?
Något generalfel/typfel känner jag inte igen på dessa.
2013... då bör du ha lite garantier kvar.
Användarvisningsbild
av xerent
Mitt innerhandtag gick inte att använda vid något tillfälle men det löste sig när bilen hade blivit upptinad. Jag trodde inte att det var kylan eftersom jag kunde dra i handtaget som vanligt men ingenting hände. Men det var kylan. Kör in bilen i ett varmgarage.

Annars är det montera isär dörren och försöka felsöka mekanismen som gäller. Det finns en guide för hur man monterar isär bakdörren och byter centrallåsmotorn här på forumet. Då detta gäller framdörren vet jag inte hur mycket som skiljer. Det finns ingen beskrivning av handtagsmekanismen i den guiden heller. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=111125
av Bempo
När den stått ett tag och förmodligen att värmen hunnit sprida sig så var det inte längre några problem att öppna förardörren. Irriterande för det betyder att det är fukt nånstans och det kommer frysa igen om omständigheterna är de rätta. Med en diskbråcksrygg är det inge kul att kliva över från passagerarsidan. Verkstan får titta på det här.
Användarvisningsbild
av xerent
Det finns en fix från Volvo. Nedan är offerten jag fick från Bilbolaget på exakt detta problem. Summa drygt 2000 kr.

Bild
av oldtimersmc
<<nybilsgaranti sätt volvo på plats!!!
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]