Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frefre
Perra83 skrev:Finns det "oljeprovare" typ som "batteriprovare" mm?

Hur överhettar man en olja men en Volvo diesel?
Precis mina tankar också.
Att överhetta oljan på en Volvodiesel känns ju som ett omöjligt uppdrag.
Oljeprovare är lite värre. Det vi gör med oljorna i våra maskiner är att vi tar ut prover och skickar på labb. Där får vi veta andel partiklar i oljan samt kornstorlek på dem, % inblandning av vatten och en del andra värden. Inget som är helt enkelt att kolla själv alltså. Dock så ligger tonvikten på partiklar och därmed också filtrering av oljan.

Poängen med mitt tidigare inlägg är att utmana synsättet, att man ska byta oljan efter ett visst antal mil för att motorn ska överleva. Jag tror att det är en förlegad regel som etablerades ungefär samtidigt som PV544 var modern (eller tidigare), och sen har den hängt i. Orsaken till att jag tror det, är att jag vet att det tidigare har funnits (och finns fortfarande) samma mentalitet inom industrin men tack vare modern forskning inom tribologi håller den synen på att förändras.

//F
av osla
i vad för maskiner håller ni på med? förbränningsmotorer motorer eller? oljan i en bensin/dieseldriven motor ska ju också rena, filtret sköter mycket av reningen, men om du tar en olja som gått säg tusen mil, och jämför med en olja som är ny, så kommer oljan som gått tusen mil vara både sträv och svart (skitig) och det kan inte filtret göra något åt.

bara se hur det gått för tex vag som kört med longlife oljor enligt deras service schema, många av dom har koksat igen
av xxargs
Det är också lite skillnad på oljans situation i en maskin/växellåda och oljan i en motor då det finns tunn oljefilm på hög tryck och värme (cylinderväggen) vilket gör att oljan både bryts ned och oxideras i helt annan grad än om den snurrar i en växellåda - att det finns vatten i motorolja är närmast standard för bilar som kortkörs mycket och motorn aldrig får blir ordentligt genomvarm under en längre tid - förbränningsgaserna som läcker förbi kolvringarna har en daggpunkt på 50-60 grader vilket gör att det _alltid_ blir vattenutfällning och imma på alla detaljer i vevhuset som är kallare än så och fukten drivs ut ur olja först när vevhusdelen är varmare än så.

det här med oxidation av olja ser man redan på högvakumpumpar som suger mot väldigt låg tryck - det blir väldigt hög kompressionsfaktor och den lilla luften som sugs in blir väldigt het när det komprimeras i snabb takt kanske över 1000 ggr och i oljesmorda (och oljetätade) vakumpumpar så blir det så varmt att en liten del av olja förgasas och när det svalnar igen blir en dimma som nästan är omöjlig att helt filtrera bort på utloppet för att oljekulorna är så små - trots allt så fälls en del av oljan ut i filtren och den är mycket brunare än oljan som snurrar i vakumpumpen där oljan ofta är nästan vattenklar i färgen när det är nytt.

Med andra ord oljan oxideras sakta hela tiden av het luft och det är detta som gör att vakumpumpsoljan går från nästan vattenklar till att nästan bli svart som tjära efter 20000-40000 timmars drift om inte oljebyterna görs i tid även på vakumpmpar - när det är mörk nötfärg till chokladfärg så är det definitivt dags att byta...

Nu är drifttiderna förvisso mycket längre på en laddning olja i vakumpump än en bilmotor som byter olja var 1500 - 2000 mil (258 - 344 timmar drifttid vid 58 km/h i genomsnitt) men så är miljön också mycket aggressivare både med kallstarter, fukt i oljan och att oljefilm på cylindrarna faktiskt är invid brinnande gas och det som blir kvar skrapas till en del tillbaka till sumpen mha. oljeskrapringarna på kolven. Så det finns skäl att oljan bör bytas med relativt täta intervaller pga kemisk slitage av het luft och förbränningsgaser.

En del lågfriktionsmotorer har så hög oljeförbrukning som standard (och andra där kolvringarna bränns fast) att man nästan kan kalla det för någon procent oljeinblandning i bränslet utan att det redovisas i någon datablad och blir en överraskning för bilägaren - där handlar det mer om att hela tiden bara fylla på olja...
Användarvisningsbild
av frefre
xxargs skrev:Det är också lite skillnad på oljans situation i en maskin/växellåda och oljan i en motor då det finns tunn oljefilm på hög tryck och värme (cylinderväggen) vilket gör att oljan både bryts ned och oxideras i helt annan grad än om den snurrar i en växellåda - att det finns vatten i motorolja är närmast standard för bilar som kortkörs mycket och motorn aldrig får blir ordentligt genomvarm under en längre tid - förbränningsgaserna som läcker förbi kolvringarna har en daggpunkt på 50-60 grader vilket gör att det _alltid_ blir vattenutfällning och imma på alla detaljer i vevhuset som är kallare än så och fukten drivs ut ur olja först när vevhusdelen är varmare än så.

det här med oxidation av olja ser man redan på högvakumpumpar som suger mot väldigt låg tryck - det blir väldigt hög kompressionsfaktor och den lilla luften som sugs in blir väldigt het när det komprimeras i snabb takt kanske över 1000 ggr och i oljesmorda (och oljetätade) vakumpumpar så blir det så varmt att en liten del av olja förgasas och när det svalnar igen blir en dimma som nästan är omöjlig att helt filtrera bort på utloppet för att oljekulorna är så små - trots allt så fälls en del av oljan ut i filtren och den är mycket brunare än oljan som snurrar i vakumpumpen där oljan ofta är nästan vattenklar i färgen när det är nytt.

Med andra ord oljan oxideras sakta hela tiden av het luft och det är detta som gör att vakumpumpsoljan går från nästan vattenklar till att nästan bli svart som tjära efter 20000-40000 timmars drift om inte oljebyterna görs i tid även på vakumpmpar - när det är mörk nötfärg till chokladfärg så är det definitivt dags att byta...

Nu är drifttiderna förvisso mycket längre på en laddning olja i vakumpump än en bilmotor som byter olja var 1500 - 2000 mil (258 - 344 timmar drifttid vid 58 km/h i genomsnitt) men så är miljön också mycket aggressivare både med kallstarter, fukt i oljan och att oljefilm på cylindrarna faktiskt är invid brinnande gas och det som blir kvar skrapas till en del tillbaka till sumpen mha. oljeskrapringarna på kolven. Så det finns skäl att oljan bör bytas med relativt täta intervaller pga kemisk slitage av het luft och förbränningsgaser.

En del lågfriktionsmotorer har så hög oljeförbrukning som standard (och andra där kolvringarna bränns fast) att man nästan kan kalla det för någon procent oljeinblandning i bränslet utan att det redovisas i någon datablad och blir en överraskning för bilägaren - där handlar det mer om att hela tiden bara fylla på olja...
Bra argument! :-)-)
Uppenbarligen har jag gjort en tankevurpa, vilket är skönt att inse.
[*]Open mouth, insert foot[*] :mrgreen:

//F
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]