Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Gött med snål motor. Är oerhört förvånad av min D4 VEA på XC70 med automat dessutom. När jag tankade så var det 0.59 blandat. Jag får ner den till 0.49 på långresor nu. Den har gått 380 mil. Förra tanken var 0.67 på blandat och jag har kört samma körmönster. Så teorin med inkörning verkar stämma, den blir snålare med tiden.
av mattish
Robbi skrev:Gött med snål motor. Är oerhört förvånad av min D4 VEA på XC70 med automat dessutom. När jag tankade så var det 0.59 blandat. Jag får ner den till 0.49 på långresor nu. Den har gått 380 mil. Förra tanken var 0.67 på blandat och jag har kört samma körmönster. Så teorin med inkörning verkar stämma, den blir snålare med tiden.
Inkörning märker du knappt på dom milen... Vänta till du har kört 2000-4000 mil för att se om något händer då.. Det gjorde det på min bil vid 3000 mil. Vissa påstår att man lär sig köra sin bil (vilket skulle kunna vara fallet med din bil iom 400mil ), men någon större skillnad på körmönster hade inte jag när min bil började gå snålare. Ingen jätteskillnad men fortfarande en skillnad som märktes. Mellan olika tankar kan jag inte jämföra så mycket eftersom jag sällan har samma körmönster mellan tankarna.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ska bli kul att se vad som händer och det kan ju vara så att man har lekt av sig lite och kör bättre. Men oerhört nöjd med mina siffror. VEA ÄR SNÅL
Användarvisningsbild
av Snacksalig
5cylindrar skrev:
Johanu71 skrev:Man ser det inte inne i bilen. Man får krypa in under och kolla dämparna. Men alla XC70 Sport Edition har sportchassi med aut. nivåreglering som standard.
Dem är dessutom 15mm lägre en vanliga XC70 enl. specen, men det är väl inget som direkt märks i praktiken.
Enligt min säljare så är inte sportchassit på XC70 Sport sänkt 15mm. Det är endast V70 med sportchassi som är sänkt. Kanske inte detta stämmer med verkligheten? I vilken spec står det att XC70 Sport är sänkt?
Tråden verkade halka in på nivåregleringens vara eller inte vara.
Hur var det med detta? Har vi fått det utrett om sport edition har lägre markfrigång än std-chassie?
Användarvisningsbild
av Robbi
Har ingen aning då jag inte jämfört med min Sport edition. Tycker däremot att st chassit ser lite högre ut med blotta ögat och sport lite sportigare och närmare marken.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]