apersson850 skrev:Nu har jag elmanövrerad lucka, vilket inte verkar vara fallet med den krånglande luckan i den här tråden. Men i min bil finns inget mekaniskt handtag alls, utan bara en strömbrytare att trycka på där bak. Gör man det låses luckan upp och lyfts till öppet läge. För att stänga trycker man på en knapp i luckans underkant.
Min bil fick några gånger problemet att det antingen inte gick att öppna luckan (den låstes inte upp) eller att det inte gick att stänga/låsa den. Men i de fallen fungerade ingenting i bakluckan. Inte torkare eller skyltbelysning heller, alltså. Det enda de olika sakerna har gemensamt är jordningen, så jag misstänkte glapp i jordledningen. Luckan är ju i plast, så all jordning måste dras ut med kabel. Då det fungerade ibland men inte alltid, var det inte lätt att hitta var felet fanns heller. Så jag drog helt enkelt en separat jordledning, från bakruteelvärmens jordning ner till golvet i bagageutrymmet. Sen dess har jag inte haft något problem alls.
På verkstaden berättade en mekaniker att han hittat ett fel som var just dålig jordkontakt i kontaktdonet som sitter i takets bakkant på en bil. Den fick samma symptom som jag hade.
Jodå jag har elstyrd lucka på min bil :)
Nu är jag långt ifrån någon expert på el, men som jag har fattat så poolvänder den kablarna beroende på om den ska låsa eller låsa upp.
Vilket bör göra att den inte kan låsa när en kabel är av? För trycker jag på låsknappen så klickar det i låset.
Sen vad beträffar relä så bekräftade killen på Volvo att det inte fanns något relä utan det var draget direkt fram sa han.
Vad det innebär kan inte jag svara på.
Men förhoppningsvis så får jag tillbaka bilen fungerande och inte för fattig.
Kom på att jag testat att dra nya kablar från taket direkt till låset också men samma lika beter det sig.