Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

olja på lamellerna...
Olja på lamellerna får väl inte pedalen att sjunka?

Jag tror på läckage i systemet som gör att trycket sjunker och pedalen med det. Pumpningen höjer trycket och pedalen men sen sjunker det igen.
olja på lamellerna borde kunna ge slirning men inte låg pedal. Låg pedal kan å andra sidan tyda på läckande cylindrar som skulle kunna resultera i olja på lamellerna. Men det spelar ju inte så stor roll egentligen för som jag ser det är det antingen kopplingens huvudcylinder eller slavcylinder och är det slavcylindern är det lika bra att byta koppling när det ändå är isär. Har fattat det som att extrakostnaden för materialet är överkomlig...
rid54 skrev:Låter mer som att det är nåt vaj med huvud- eller slavcylindern. Luft i systemet tror jag inte försvinner av sig själv. Förlorar du vätska i systemet?
Svårt att avgöra, ser sällan bilen i dagsljus nu men kanske kan få tillfälle till det imorgon. Svårt att se något vettigt i mörkret. Fyllde på bromsvätska för några veckor sedan när jag upptäckte att det kommit tillbaka (efter att ha läst att kopplingssystemet och bromssystemet delar vätskereservoir) och då var problemet borta till i förrgår, det är ju åtminstone en antydan om att det läcker.
Min V70 D5 MY11 (manuell) slirar på kopplingen vid kraftig acceleration på 3-6:an. Trycker du ner gaspedalen när du ligger runt 2000 varv/min rusar motorn till 2500 varv/min utan att bilen "drar" så att säga, sen faller den tillbaka och börjar dra. Kan ligga i motorvägsfart och trycka ner gaspedalen i omgångar för att få fram detta... pratade med meken på Volvo om detta och nämnde olja på lamellerna, men de pratade då om att det vår något som var problem med på MY12, inte MY11... min bill har nu gått 6300 mil så kopplingen borde ju inte vara sliten iaf... om det inte handlar om riktigt dålig kvalité. Mina problem uppkom i somras efter det att jag Polestar-optimerat den. Men bilen ska ju hålla för detta. Buskör gör jag inte heller med 2 små barn i bilen och en fru som är på mig så fort jag sträcker ut benen på vägen lite... Men man märker det vid motorvägspåfarter och vid omkörningar, när man vill ha den där extra skjutsen i bilen... orkar inte bråka mer med bilen i vinter utan kommer ta tag i det till våren igen...
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]