Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har klargjort detta många gånger förut, men det tål att upprepas: Volvo själva, alltså i Göteborg, har aldrig gått ut med detta rådet. Varken i tal eller skrift. Inte offentligt eller internt till några tekniker.
När en tekniker eller annan säger det får det stå för honom. Det är hans personliga uttalande, som han inte har något underlag eller dokument på för uttalandet. T.o.m vissa motorjournalister som svamlade om detta i sina skriverier har fått erkänna att uttalandet är grundlöst.
När en tekniker eller verkmästare säger så, då är det en omskrivning för: "Jag vet inte vad det är för fel på din bil och jag har inget intresse eller kunskap om att ta reda på det heller".

Allt kan gå sönder, men just i fallet bilar är det så att det mesta går att laga också.
reo91 skrev:
Steffe3 skrev:Ska bli intressant att testa/jämföra med E85 nästa vår/sommar, hållit mig till bensin sen jag köpte den för några månader sen. Men på bensin så säger mätaren i bilen 0.79, men jag kan tänka mig att den är lite missvisande åt det lägre hållet. Dessutom utslaget över många hundra mil med varierande vägar.

Ska hålla koll på tråden dock, sorry för off-topic ;p
Ingen fara för Off-Topic, svarar Off-Topic också :D

Rekommenderar dig att köra på E85, billigare än med Bensin för mig ialla fall.
Denna motor är gjord för att gå på E85 hela tiden så varför inte köra på det.
Samma serviceintervall oavsett drivmedel dessutom.
Körde på bensin i början men sen när jag testat E85 i den så kommer jag ALDRIG byta tillbaks, jag tycker ju det är en stor skillnad.
Du har ju endast runt 200 Hk om du kör på bensin medans du har 231 Hk cirkus på E85!

Let's continue on the topic now :D
Det låter som att du har blandat ihop det lite med årsmodeller. Före 2010 har 200hk och 2010 och senare har 231hk som standard.
Vid en polestar optimering får samtliga 258hk oavsett årsmodell. Detta är på bensin och etanol ger lite fler hk men inga mängder.

Jag ligger på 1.34 i snitt enligt färddatorn vid blandad körning i Stockholmstrafiken med ca40% korta körningar på ca 5-10 min.
Rage skrev: Det låter som att du har blandat ihop det lite med årsmodeller. Före 2010 har 200hk och 2010 och senare har 231hk som standard.
Vid en polestar optimering får samtliga 258hk oavsett årsmodell. Detta är på bensin och etanol ger lite fler hk men inga mängder.

Jag ligger på 1.34 i snitt enligt färddatorn vid blandad körning i Stockholmstrafiken med ca40% korta körningar på ca 5-10 min.
Hittade följande brev när det gäller skillnad i effekt(Mailkontakt med Polestar!!!!):
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Hej. Jag har en undran vad ni menar med Bilen kan även köras på bensin, 98 oktan, men med något sämre prestanda som resultat. Bensin 95 oktan kan inte rekommenderas. Vad beror det på att ni inte rekommenderar 95 oktan? Är det bara beroende på att man inte får ut samma effekt som med etanol och 98 oktan? Eller kan det på något vis vara skadligt för motorn med 95? Kommer självfallet köra på etanol men vore bra att få klarhet i det ändå. ----- Hej, Tack för ditt e-mail. När det gäller bränsle så är det E85 man ska använda om man ska få ut mest effekt. E85 har 104 oktan och ger högre effekt (men samtidigt högre bränsleförbrukning). Alternativet är 98 oktanig bensin och ger i fallet med en optimerad 2,5FT 245hk. Ska man köpa en optimering och få mest nytta av bilens ökade prestanda så kör på E85. 95 oktan ska inte användas i en optimerad 2,5FT, bilen kommer inte att fungera tillfredsställande."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så det är en del skillnad som sagt! Så att det skiljer en del på 95 oktan och etanol i originalutförande kan man konstatera.
Sådär, testat E85 jag med nu, visserligen mest för att det inte fanns 98 på den stationen, men även av nyfikenhet :)

Hamnade på ~0.93l/milen med snittfart 81km/h (vilket är ungefär vad jag brukar hamna på vid vanlig pendling också), så det var inte allt för hemsk förbrukning ändå, med hänsyn till priset.

Dock bara testat dryga 20 mil, så det är ju en del kvar tills tanken är tom och jag får ett bättre mätvärde. Men det är från bilens mätare, så det lär ju vara lite glädjesiffror också ;p
Steffe3 skrev:Men det är från bilens mätare, så det lär ju vara lite glädjesiffror också ;p
Nej, det är inga glädjesiffror som det är på dieslar. Min stämmer riktigt bra med verkligheten. Skiljer 1-2% mot verkligheten.

Gällande förbrukning har jag klarat att komma ner till 1,0l/mil i jämn fart i 90km/h och med semesterkörning 1,2l/mil. Innebär takbox 4 pers i bilen med full packning samt ca 90km/h som medelhastighet. Helt ok!
Med sommardäcken, 245/40 R18, fick jag bara ner den till E85 1,12 l/milen (mätt vid pump) när jag körde solna-luleå.

Normalförbrukning för mig som nästan uteslutande kör stadstrafik och kortare sträckor har jag mätt vid pump:
E85 1,83 l/milen mätt vid pump, medelhastighet ~33 km/h
95 1,54 l/milen mätt vid pump, medelhastighet ~33 km/h

Tur man kör så pass lite, annars hade man spenderat mer tid vid bensinstationen än hemma. :)
V70 2,5FT -11, automat.
Sitter och tittar på skräcksiffror i VOC från morgonens körning:

300 meter från hemmet till skolan (efter att ha kört bränslevärmaren en kvart): 4,94 liter/mil.
700 meter från skolan till dagis: 2,44 liter/mil.
22,9 km från dagis in till stan: 1,18 liter/mil.

Nu var det i o f s hustruns tunga högerfot som körde, och det var köer in till stan, men i alla fall. Vi pratar bensin och inte etanol (eller egentligen gas, men mätt som bensinförbrukning). Börjar misstänka att bromsen ligger an.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]