Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steenzor
Hej! Köpte mig en v70 2.4d 08- med 13500mil på mätaren i juni av bilhandlare, testkörde och märkte av att bilen skakade vid inbromsning, fick ner priset lite och körde på 2-3 månader då frambromsarna gav upp, nya skivor och belägg monterades och ingen skillnad. efter 1 månad var det dags för bakdelen, bytte även där och problemet återstår. Har helt nya däck monterat med. Nu är det värre än innan, men ibland kan det få för sig att inte hugga/skaka men väldigt sällan. In på besiktingen (15500mil) påpekade att det högg och skaka och han letade ordentligt efter glapp i framvagn och bak men hittade inget.. Skivorna borde inte slagit sig med tanke på att det inte upplevdes bättre, eller har jag haft grymt otur?

Tack ! :D
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Tråkigt - om det är i bilen som det vibrerar är det ju i regel bakbromsarna som det är något fel. Är det i ratten det skakar / vibrerar brukar det ju annars kännas i ratten som vibrationer.

Du kan ju ha haft otur att ha fått någon skev skiva / skivor, enda sättet att se det är nog att mäta upp den med en klocka. Annars kan det ju vara något av bromsoken i bak som kanske kärvar där det ska "glida".

Tycker du borde ta ett snack med verkstan som bytt både fram & bak, de kan ju inte vara nöjda med resultatet direkt - eller kanske har tankar om andra felorsaker.
av trojlee
kan ju vara annat som är "glapp" och ger upphov till vibrationer vid inbromsning. Men vanligast är väl som föregående talare säger att något ok kärvar och det gör skivan skev ganska fort om den får gå varm. Känn om någon fälg blir varm när du kört en bit....
av Hein
Hej,
kollar dina bromsok fram så att de inte kärvar. Om beläggen ligger an kan bromsskivan expandera av värmen som bildas, med vibrationer som följd. Ett tecken på detta vore om du behöver köra en stund innan det blir märkbart. DVS att med en "kall" bil har du inga vibrationer.
//A
av mortimer
Upp med bilen på lyft eller domkraft och känn om hjulen snurrar fritt.
När var den på besiktning senast ?
Användarvisningsbild
av frefre
Har du kollat styrleder?
Har du kollat så att det inte är några hjullager som håller på att ge sig?
Är hjulen balanserade? Kolla så att inte några motvikter ramlat av.

Själv så har jag haft dåliga erfarenheter av Mekonomens bromsskivor. De slog sig efter 100 mil... Tänkte bara ifall du köpt skivor därifrån.

//F
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]