Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ja det kan man tycka. Dock är Volvo rätt bra i det avseendet. Ganska många modeller att välja på som har samma däck. Du kan exempelvis ta däck från S80 2007-> om du hittar såna.
Användarvisningsbild
av frefre
Jag kör också 205/60-16 på min. Funkar alldeles utmärkt!

205/60-16 är väl klassisk tjänstebilsdimension? Hade det på min förra kärra också + att jag ser andra firmatejpade bilar som har det på vinterdäcken.
Alla verkar rörande överens om att 16" funkar.
Tack för alla svar!

När jag ändå har er på tråden

Är det meningen att en d5a ska snitta 8,9?
Det är en automat.

Hört talas om något virvelspjäll, kan man kolla det själv i så fall? Hur?
av Ola311
8,1 står det på min färddator att min D5 dra och normal blandad körning. Har med automat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min XC70 D5 AWD automat ligger i regel på 0,75-0,8 l/mil enligt färddatorn. Då ingår en del släpdragande. Senaste resan var 25 mil på lands- och motorvägar. Slutade på 0,64 l/mil, fortfarande enligt färddatorn, som brukar vara en glad optimist. Men det går ju inte att se något annat när det gäller enstaka resor.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Jag vet när jag köpte min D5 blev jag lovad vinterhjul, men de sa att det kunde ta ett tag att få in 225/55 16 dimensionen som D5 ska ha enligt spec. Jag tog för givet att den mer "vanliga" dimensionen 205/60 16 inte skulle vara tillåten på min bil då eftersom de ville vänta in den dimensionen...

Sen när jag väl fick däcken var det ett hån, ett par sletna stålfälgar med 3mm däck kvar... Lämnade in en V50 med fina alu fälgar, goodyear ultra grip körda en säsong. Lita aldrig på politiker, mäklare och bilförsäljare 8)

Ang förbrukning så ligger min på färddatorn 0.78 sen månader tillbaks, cirka 75% stadskörning.. Dock KCR box och snart 20 000 mil på mätarn och ej mätt på pump. Men vid det här laget har nog injektorerna slitit upp sig lite o släpper in lite mera bränsle än som kalkyleras, så den rätta siffran är nog säkert nån DL mer... Får nog mäta vid pump nån gång :roll:
Användarvisningsbild
av ER
Snittat 0.82 enligt datórn, 0.84 vid pump innan Polestar och feta 17":are samt bränslevärmare använts ett antal gånger redan.
Med polestar känns det som att den vill rulla några fler mil innan det är dags för påfyllning. Har ingen siffra på detta än då det snart är dags för första hela tanken efter optimering.

Vad gäller däck så ja jag kan hålla med, lämnade in halvtaskiga alu med top-of-the-line hakka8 som rullat en vinter till S60:n och fick fräsha Original XC-alu tillbaka fast med usla dubbfria skräpgummin som gjort sitt trotts 5mm kvar och lika gamla som bilen. Får ju trotts allt vara glad att det var vinterdäck med känns det som i efterhand.
av Gogge6912
Såvida din bil inte har några spec. bromsok ska 16" inte vara nåt problem.
Jag blev "påtvingad" 225/55/16 när jag bytte bil senast, jag hävdade att det har ingen som helst
betydelse om man vill ha 205/60/16 klara gott å väl alla krav som ställs.
Påpekade även att jag jobbat på gummiverkstad så jag vet vad jag talar om.
Till svar fick jag att Volvo kräver den strl.
Hade 118 mil hem så jag ides inte käfta så de fick vara.
Frågade här hemma om detta stämde, å dom sa nej.
Så det berodde på att dom hade redan monterat däcken, å ville bli
Av med några hyllvärmare.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]