Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som kuriosa kan jag meddela att jag inte har extravärmare auto på 3.2:an, men jag hade det på 2.4D:n. Båda har/hade bränslevärmare med dubbla tidur. Måste vara en funktion explicit för dieseln. Bensinaren behöver den inte, den blir varm ändå, vilket är ganska naturligt.

När jag hade dieseln hade jag extravärmarfunktionen avstängd första vintern och det gick faktiskt bra. Jag hade hittat direktstartfunktionen så vid behov drog jag igång den. Till nästa vinter (senaste vintern) hittade jag funktionen.
Perra83 skrev:Har du dieselvärmaren på auto? För då startar den när du startar bilen om det är kallt.

Ja den står på auto. Jag ställer frågan igen. Är det vid nån speciell temp som den startar? La märke till att idag när jag körde bilen (9 plusgrader ute) så stod det bara utetemp och klockan men tidigare så har det stått "extravärmare" och så nåt mer minns inte riktigt vad. Är det så att när den går igång så visar det säg på displayen också? För nu när jag körde så tyckte jag mig inte höra tickandet och displayen visar då utetemp och klockslag.
helgonet1 skrev:
Perra83 skrev:Har du dieselvärmaren på auto? För då startar den när du startar bilen om det är kallt.

Ja den står på auto. Jag ställer frågan igen. Är det vid nån speciell temp som den startar? La märke till att idag när jag körde bilen (9 plusgrader ute) så stod det bara utetemp och klockan men tidigare så har det stått "extravärmare" och så nåt mer minns inte riktigt vad. Är det så att när den går igång så visar det säg på displayen också? För nu när jag körde så tyckte jag mig inte höra tickandet och displayen visar då utetemp och klockslag.
Om du startar bilen och kliver ur så borde du höra först när pumpen börjar ticka och sen när värmaren börjar elda! Låter typ så här då! =)
Läste ingen vad jag skrev? Enklast är att direktstarta värmaren när motorn är av. Bränslepumpen sitter under tanken och då kanske du känner igen tickandet?
Vid "auto" startar och stannar vid behov, är det typ - 20, går den nästan hela tiden.
CMD skrev:
helgonet1 skrev:

Om du startar bilen och kliver ur så borde du höra först när pumpen börjar ticka och sen när värmaren börjar elda! Låter typ så här då! =)
Låter som bilen ska explodera :mrgreen: Är det ett jetplan lr? Så låter inte min. Iofs har den personen problem med just värmaren kanske därför den låter och ryker. Mitt tickande är snabbare, tätare men själva ticket låter ljudmässigt ungefär likadant.
svedan skrev:Läste ingen vad jag skrev? Enklast är att direktstarta värmaren när motorn är av. Bränslepumpen sitter under tanken och då kanske du känner igen tickandet?
Vid "auto" startar och stannar vid behov, är det typ - 20, går den nästan hela tiden.

Ska prova det.
helgonet1 skrev:Hej
Har ett tickande ljud som kommer från höger sida på bilen, låter som det kommer från höger framskärm nånstans där. Detta ljud har inte funnits där tidigare utan har kommit mer på sistone. Låter inte som ventiler men är nåt liknande ljud. Vad är det för nåt??
Jag hade ett "tickande ljud" från motorn, högra sidan och nästan längst fram. Nu har kompressorn till ACn skurit. Om det är samma ljud som ditt, tja vem vet...
Men jag fick förklaring på mitt oljud i alla fall. Det ökade sista dagarna innan det började lukta bränt. Remmen slutade snurra och började ryka.

Höger sida om sitter i bilen det vill säga....
sidvolvo skrev:
helgonet1 skrev:Hej
Har ett tickande ljud som kommer från höger sida på bilen, låter som det kommer från höger framskärm nånstans där. Detta ljud har inte funnits där tidigare utan har kommit mer på sistone. Låter inte som ventiler men är nåt liknande ljud. Vad är det för nåt??
Jag hade ett "tickande ljud" från motorn, högra sidan och nästan längst fram. Nu har kompressorn till ACn skurit. Om det är samma ljud som ditt, tja vem vet...
Men jag fick förklaring på mitt oljud i alla fall. Det ökade sista dagarna innan det började lukta bränt. Remmen slutade snurra och började ryka.

Höger sida om sitter i bilen det vill säga....
Det konstiga är ju att det inte tickar alltid och absolut inte på tomgång och det påminner om tickande ventiler. Har också provat att stänga av sätta på kompressorn men ingen skillnad ljudmässigt. Synd att vi inte kunde jämföra ljud he he. Det är ett lågmält tickande, man får spetsa öronen för att höra det. Kan lagret i kompressorn ticka så om det är på väg att kasta in handduken?? Så nu får man sitta och sniffa och lyssna när man kör bilen :mrgreen: Du hade tur då som inte fick det berömda motorraset lr?

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]