Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nanoton
Tjenare!

Har en Volvo S80 - 07 2.5T som vid acceleration rycker/pausar vid ca 2500-3000 varv. Sannolikheten att detta händer är mycket högre när motorn är kall. Jag har bytt tändstift och magnetventil men problemet kvarstår. Kan det behövas ett nytt bränslefilter?
Bilen har gått 19000 mil.

Vad tror ni det kan vara som spökar?

Mvh // Nanoton
av S6024t
tänke magnetventilen när jag läste,men den har du ju bytt,till en ny?. Finns inget b-filter på bilen,bara ett typ myggnät på pumpen i tanken..wastegate "stången" den gängade till wastegateklockan,känn om du kan röra på den så den inte sitter fast...finns det några felcoder?
av Nanoton
S6024t skrev:tänke magnetventilen när jag läste,men den har du ju bytt,till en ny?. Finns inget b-filter på bilen,bara ett typ myggnät på pumpen i tanken..wastegate "stången" den gängade till wastegateklockan,känn om du kan röra på den så den inte sitter fast...finns det några felcoder?
Yes magnetventilen är helt ny Volvo original och den indikerar inga felkoder. Det konstiga är att problemet mer eller mindre försvinner när motorn är varm. Det känns som bilen laddar helt normalt i hela registret förutom just pausen eller rycket vid 2500-3000 varv. Det kan ju vara så att stången till wastegaten fastnar precis vid 2500 varv och det därför rycker får kolla imorgon, det kanske går och smörja upp den lite.
av Nanoton
Har kollat wastegate stången går att röra uppskattningsvis 1 cm utan att jag försökt använda övervåld. Skall den gå att flytta mer eller rör den sig bara 1 cm?

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]