Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Efter en månad så upplever du endast att "fan va trött den är" och önskar dig en starkare motor.
av svedan
Du vill ha mer effekt och samtidigt kraft så tidigt som möjligt! Fast detta är lite olika saker.
Effekt- och kraftdiagrammen hänger ihop, av det ena gör du det andra diagrammet.
Har du automat eller manuell? Med automat håller motorn högre varv i starten dvs du får effekt snabbare. Detta om du vill accelerera fort. Då är det effekt som gäller. Slököra med släp etc så är vridmomentet viktigare. Själv går jag på effektkurva när jag väljer.
Hög effekt på lågt varv är ok, fast sämre med extra effekt på ettans växel då det sliter än värre på drivlinan än med 2:ans växel. Fast det är ju vid rödljusen bara??
Lycka till
Användarvisningsbild
av Vojje
det vore kanske intressant i diskussionen att få vetskap om att,

vridmoment X varvtal = effekt
Användarvisningsbild
av EjS
Kan det vars mät principen som skiljer.

Jag menar - det är skillnaden om du mäter moment från tomgång och upp eller du mäter från 4500 v/min och ner.

I den senare varianten är turbon redan på fuld tryck och ska inte spola - fast det säger ju inget om förmåga från stillastående där turbon måste få tryck.

När jag riktigt drar på är den stora turbon först riktigt på när aut slänger i 2:an efter att motorn gått 4500 v/min i ettan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Precis, vilket innebär att man inte kan få högt vridmoment vid lågt varvtal utan att också ha högt effektuttag vid lågt varvtal.

Det är bara att räkna med värdena i diagrammen så ser man om de är rätt. Tänk på att man för enkelhetens skull bör använda SI-enheter för allting för att undvika mysko omvandlingar mellan enheter, bara.

När man mäter upp effektkurvan kör man normalt sett i en bromsbänk av något slag. Antingen med bara motorn i, eller så en rigg som hela bilen sitter i. Mäter man på hela bilen får man uppskatta förluster och räkna baklänges för att få en uppfattning om vad själv motorn ger ifrån sig.
Men oavsett så är det så att man med bromsbänkens hjälp kan hålla kvar motorn på exempelvis 1500 r/min vid fullt gaspådrag, helt enkelt för att motorn inte orkar öka farten. Då tittar man på vilket moment som behövs i bromsen för att hindra motorn från att öka farten, och så vet man vridmomentet vid det varvtalet. Oftast kräver man att motorn ska orka hålla vridmomentet i kanske 20 sekunder eller nåt, för att regleringar av laddtryck, tändning (knackningsreglering) och liknande ska hinna stabilisera sig.

Nu vet jag ju inte precis hur de här två företagen har gjort, men så är principen för att mäta effektutveckling på förbränningsmotorer.
av Malmstroem
Jag skulle inte göra några inköpsbeslut baserat på de förevisade kurvorna.

För mig ser det mest ut som något marknadsavdelningen totat ihop istället för verklig plottat moment.
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Precis, vilket innebär att man inte kan få högt vridmoment vid lågt varvtal utan att också ha högt effektuttag vid lågt varvtal.
Helt fel. En motor kan ha vilket vridmoment som helst utan att den rör sig en millimeter, men effekten är noll.
Effektkurvan utgår alltid ifrån origo, medan vridmomentkurvan kan starta var som helst.
Fortfarande gäller att vridmoment X varvtal = effekt
Det går inte att snacka bort :-)-)
av svedan
Snacka kan jag dvs helt fel, motorn går ju!
Rätt i princip men kanske inte intressant då du har varvtal, annars är ju motorn avstängd!!

Alla vet att en bra motor har både hög effekt och högt moment. Acceleration kommer från effekten, ej vridmoment i motorn. Sambandet som ni sett tidigare är Effekt = moment x varvtal.
Till exempel en skiftnyckel, drar du en fastrostad mutter utövar du moment men ingen effekt då varvtalet = 0. Max effekt och max moment inträffar vid olika varvtal. Så effekten och momentet är en funktion av varvtalet. Detta gäller över hela varvtalsregistret, så känner jag den ena kan jag räkna ut det andra. Att titta i en tabell blir normalt fel, då det är svårt att åskådliggöra en enkel tabell. Det beror på hur den är graderad för effekt respektive moment! Att de är på samma kurva, är för att spara ett diagram. ( Du vet, kW på ena sidan och Nm på andra i samlingsdiagrammet).

Effekt gånger varvtal ger med olika växlar olika moment på drivhjulen. Men det är motorns effekt du känner i stolsryggen, ej dess moment! Sedan gäller det att växla runt det varvtal som ger maxeffekt.
Därför påstår jag att automaten är duktigare på detta (programerad) än en manuell.

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]