Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilens mätare med rekommenderade hjul/däckstorlek visar alltid för mycket som det noterats i tidigare inlägg.
Biltillverkaren vill inte hamna i situation att det köpare får fortkörningsböter pga ev. hastighetsmätartolerans så därför justeras de på detta viset. Har alltid varit så och var ännu värre förr med analoga mätare.
I artikel i länken här konstateras det som alla torde veta, mätarna visar för mycket. Det finns en metod för att kolla som är bättre än GPS, vilket som Oldtimer påpekar inte alls är 100% pålitlig. Dock bör man mäta över längre sträcka. http://www.expressen.se/motor/din-hasti ... re-ljuger/

Varför är det så då ? Jo för att det finns alldeles för stora variationer på hjulstorlekar för att tillverkaren skall kunna garantera att mätaren inte visar för lite, och det FÅR bara inte hända. Till och med med samma hjuldimension kan omkretsen variera ganska mycket, jämför bara ett däcks omkrets som nytt med vad den är strax innan det blir olagligt på grund av slitage..
Även mellan olika fabrikat eller till och med olika varianter varierar måtten en hel del. Så lösningen är att låta mätaren visa fel, med EU:s goda minne finns det även en formel för detta (se nedan)
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 43&from=EN

Åtminstone i teorin borde en bilmodell godkänd med bara ett fåtal eller en enda godkänd däcksdimension ha mycket noggrannare mätare..

/Thomas
Triad skrev:Har för mig art där är en eu lag som säger att alla mätare måste visa en viss procent för mkt.
Saxat från länken i mitt förra inlägg, direkt från EU:s databas:
4.4 Den angivna hastigheten får aldrig vara lägre än den verkliga hastigheten. Följande förhållande skall gälla mellan den hastighet som anges på hastighetsmätaren (V1) och den verkliga hastigheten (V2) vid de hastigheter som anges för provet i 4.3.5 ovan och mellan dessa hastigheter:
O ≤ V1 - V2 ≤
>NUM>V2
>DEN>10
+ 4 km/h

Vad det blir i siffror får någon annan räkna ut..

/Thomas

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]