Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RightLeg
Hej,

Jag funderar på att köpa en begangnad V70 bi-fuel 2011. Vad ska man tänka på på dessa? Jag vet att bagaget är mindre p g a gastankar så jag menar andra bra att känna till grejer på dessa bilar. Finns det en ovanligt hög felprocent på någon motordel eller dyl?

Mvh,
Högerben
av Rådlös
Här har det inte rapporterats så mycket om Bi Fuel. Kanske för att det inte finns så många? Du nämner själv bagaget. En annan viktig sak som börjar gå upp för många är att gastankarna har en begränsad livslängd. Bilar byggda före 2000 får bara användas i max 15 år. Sedan blir det automatiskt körförbud. Naturligtvis kan du byta ut tankarna till nya, men det är säkert dyrt. Mycket dyrt t.o.m. Är bilen byggd efter 2000 så gäller max 20 år. Sedan blir det samma sak där. Och det hjälper inte att säga "Men jag kör ju bara på bensin!" Ålderregeln gäller ändå. Möjligen kan du ta ut tankarna helt och den utrustningen på motorn som gäller gasen, och sedan registrera om bilen till enbart bensin, men det kostar förmodligen långt mer än vad bilen är värd.
Och även bilvärdet följer med almanackan mot den här 15/20-årsgränsen. Vid dagen för körförbudet är värdet med största sannolikhet NOLL! Betänk då att det har funnits bilar som redan har uppnått den här 15-årsregeln. Dom kanske fungerade och gick hur bra som helst, men finns inte i det Svenska bilregistret längre.

Sedan har du ett annat problem som inte kan förbigås. Det är tillgängligheten på fordonsgas. Norr om Uppsala finns det 5 (fem) tankstationer för fordonsgas. Dom ligger inte i grannkomuner till varandra. Inte ens i samma län.
av Mamel
Klart du skall ha en Bi-fuel. Det mest anständiga och stilfulla man kan köra. Och de gånger man tar sig norr om Uppsala har man ju en fullstor bensintank om det kniper.
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]