Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sluggo99
philipsguy skrev:Förnuftet säger 16", egot 17"
Det blev 17 för min del 8)
Egot ska inte underskattas! :lol:

Var det inför denna säsong, eller har du hunnit sätta dem på prov så du kan bedöma om det känns rätt avseende köregenskaper etc.?
Användarvisningsbild
av xerent
Valde nyligen mellan förnuft och ego jag med. Blev 17"... Helt enkelt för att 16" inte är snyggt alls, i min mening. Har inte hunnit testa dem ännu dock, nya för i år.

För mig är förnuftet i frågan nästan en rent ekonomisk fråga. 17" däck är betydligt dyrare om man jämför med 16". Trafiksäkerhetsmässigt tror jag det är av milsvid större betydelse hur man kör bilen än vilken bredd dubbdäcken har.
Användarvisningsbild
av philipsguy
sluggo99 skrev:
philipsguy skrev:Förnuftet säger 16", egot 17"
Det blev 17 för min del 8)
Egot ska inte underskattas! :lol:

Var det inför denna säsong, eller har du hunnit sätta dem på prov så du kan bedöma om det känns rätt avseende köregenskaper etc.?
Har haft 16 på mina tidigare V70. Förbrukningen med 16 tum dubbat alltid lägre än de "feta" 17-tummarna till sommardäck...
Allt blir dyrare och kanske sämre ju fräckare (läs lägre profil) däck
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kör med 16" på vintern, 17" på sommaren. Sommardäcken är standard på utrustningsnivån Summum, medan vinterdäcken är de som följer med enklaste utförandet på XC70 (Kinetic).
Användarvisningsbild
av xerent
XC90_Executive skrev:Bytet från 20" sommar till 18" friktionsdäck minskade min vanliga pendlingsförbrukning med ca 1-1,5 dl/mil. Trodde inte det skulle ha så stor betydelse. :oops:
Sensmoralen är.alltså: Byt aldrig ner dig från 20" och jämför! ;)
av oldtimersmc
Facit:
16 " 205/60 Dubbat och bäst däck bak...

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]