Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade en 2.0F (visserligen 5 vxl manuell) och körde ca: 8 mil motorväg tur och retur till jobbet dagligen. Stod ut med fordmotorn i sex månader, sedan bytte jag till en 2.5T (bytte alltså bil, inte motor :mrgreen:). Gosse vilken skillnad! Vad ska jag säga! Som att kliva av en åsna och bestiga en häst! Ska du ha den till att åka till affären, skjutsa barnen till träning/ musikskola mm samt köra max 1000 mil/år då kan det vara ett alternativ, ska du ha den till annat, se dig om efter annan V70.
Senast redigerad av 2 Yaniz, redigerad totalt 0 gång.
Farsan har en 2,0F -09 manuell 5vxl och den varvar typ 3000rpm vid 100 km/h.
Den har dock inga problem att hänga med i vanlig trafik men man får
ju planera omkörningarna.
Jag instämmer med Anders E, som om jag vore hans farsa, men det är jag inte. Men jag har en V70 2.0F -08.

Motorn har 190 Nm i vridmoment och 147 hkr. Dom större F-motorerna 2.5Fxxx har alla 300 Nm och däröver. Detta innebär att man inte skall ha en 2.0F till att dra husvagn t.ex. Enstaka småtransporter med släp kan man dra, jag brukar köra något lass till kommunens soptipp varje år. Det går an men inte långa och ofta återkommande resor med släp.
Hej! Jag har en 2,0F 2009 med automatlåda. Motor och låda funkar mycket bra ihop. Tidigare ägare menade att just denna drivlina är mer rätt än den manuella. I daglig körning saknar jag inte alls mer motorkraft. Motorn är varvvillig och räcker mer än väl för normal körning. Drar man husvagn och andra tyngre ekipage är kanske annat motoralternativ att föredra.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med min bil. Det bästa är kanske att provköra om du är osäker innan köp?
jag får tacka för all input jag fått. Jag var idag ner och kollade på bilen och provkörde ordentligt. Tyckte helt klart automatlådan hjälpte med varvtalet lite, eller åtminstone inbillade jag mig det. Trivdes helt klart med bilen. Släp har jag faktiskt aldrig kört med och jag ser inte behovet ligga nära heller, men den som lever får se.

Jag valde att köpa bilen. Som jag tidigare skrev så bytte säljaren olja i växellådan, och kontrollerade beläggen. Fram var nybytt och bak skulle gå till nästa service. Bilen i sig var väldigt trevlig med automat, helskinn och blåtand. I princip oanvända Nokian hakkapeliitta 5 fick jag med. Kupevärmaruttag samt rövvärmare bak. Det enda jag egentligen tyckte var synd var att det bara var minsta stereon och att tidiga V70 inte tillåter A2DP över blåtand. Men det hade ju inte något annat ex innan 2012 gjort heller så.. Tekniktönten i mig hade även önskat elbakluckan :lol:

De första 28 milen drog den 26 liter E85 vilket jag antar får ses som helt OK. Bara att hoppas jag fortsätter vara nöjd :)

Bild

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]