- mån 06 okt 2014, 08:53
Four-C påverkar dämpningen, inte nivån. Alltså kan det inte "hålla emot" mer än momentant, eftersom dämpningen inte blockeras så fullständigt att det inte sker några fjädringsrörelser alls. I så fall hade bilen blivit en A-traktor, och det är man knappast hjälpt av.
När jag exempelvis drar husvagn och har med tält och liknande i bilen, då ligger bilens totalvikt på närmare 2300 kg, och det mesta av den vikten ligger baktill. Nivåregleringen gör att bilen inte sjunker ner och tappar sin markfrigång, och den behövs när jag lämnar vägen med ekipaget. Sen kan man säkert få ett bättre uppträdande om man ska kasta omkring bilen i något som liknar bankörning, fast då skulle jag välja ett annat verktyg än en XC70 från början. Enda problemet som jag ser vid normal körning är i så fall uppträdandet vid en undanmanöver. Långslagig terränganpassad fjädring och dämpning brukar inte vara bra då. Jag vet inte hur krängningshämmarna är på en XC70 jämfört med en V70? "Riktiga" terrängbilar ska ju helst inte ha några krängningshämmare alls, eller åtminstone ha dem urkopplingsbara.
Men jag ska kanske klarlägga att det enda jag har emot Four-C är att Volvos lösning inte går att kombinera med nivåreglering. Hade det gått hade jag haft både och.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.