Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Generellt kan man väl säga att med inbyte blir man lurad två gånger.

Finns många sätt att räkna och att lura sig själv är det enklaste. Sist jag köpte ny bil privat höjde vi bara huslånet lite, låg ränta, ingen amortering. Huset steg i värde såklart och när vi sålde fanns massa pengar över efter att alla lån var betalda så den bilen hade vi ju helt "gratis", nästan så jag fick betalt att köra den till och med.
Kostnad för bilen är alltid bilens nypris minus restvärdet. Många vill så gärna glömma det...

Ungefär som bilsäljaren som när jag ansåg att bilen jag skulle köpa var för dyr replikerade "Men det är ju bara att lägga upp avbetalningen på längre tid?"

Ridå.
para skrev:Generellt kan man väl säga att med inbyte blir man lurad två gånger.

Finns många sätt att räkna och att lura sig själv är det enklaste. Sist jag köpte ny bil privat höjde vi bara huslånet lite, låg ränta, ingen amortering. Huset steg i värde såklart och när vi sålde fanns massa pengar över efter att alla lån var betalda så den bilen hade vi ju helt "gratis", nästan så jag fick betalt att köra den till och med.
Kanon ... Så ska en slipsten dra :-)-)

Om alla arbetslösa gick och köpte hysteriskt dyra hus så skulle de ju kunna leva på värdestegringen och inte behöva ha någon arbetslöshetsersättning ....
Jo, klart det blir värdeförlust i alla bilar men lånet låg lägre än jag fick i inbyte. Lånet började på ca 350.000 för tre år sedan, vilket också var bilens värde. I inbyte fick jag 235.000 och låneskulden låg på 205.000. Jag har alltså amorterat av i bra linje med bilens värdeminskning. Visst har bilen minskat i värde med 115.000 men det är väl ok på tre år? Frågan gällde väl om värdeminskning på tre år?
Lövet skrev:Kostnad för bilen är alltid bilens nypris minus restvärdet. Många vill så gärna glömma det...
många vill också gärna glömma (kalkyl)räntan.
Förlänger man lånetiden blir kostnaden högre.
VolvoB20 skrev:
Sharkbait skrev:Den kostar väl ca 500 000+ kr ny.
Helt rätt, Listpris ja, men med 12-14 % rabattavtal, Kampanjer, Några paket gratis och flera optioner utan tillägg i ramavtalet så blir ju verkliga priset ett helt annat.

Skulle man sedan få ut 380.000 efter 3 år så har man ju i princip haft bilen gratis under den tiden.

Hela den cirkusen med Kampanjer/Rabatter osv gör ju det hela extremt svårbedömt tycker jag. Det är ju lite som att spela på lotto,

Har du däremot köpt den för fullpris så är det ju ett rejält tapp.

Ja, då blir det en stor skillnad i pris.

Ja, verkligen ett lotto. Särskilt med den "populära" begagnade XC60. Hittade en Volvo XC60 AWD D5 2013. Den har man begärt 409 000 kr men gått ned till ca 390 000 kr. Enligt värderingsida på nätet som borde ge en fingervisning vart priset borde ligga på och den visade att pris hos firma ca 300 000 kr och pris privat ca 269 500 - 283 400 kr.

Skall man gå på detta pris så ligger just denna bil 106 600 - 139 500 kr dyrare än vad den "borde" vara.

Vad är anledningen? Efterfrågan? Folk betalar vad som helst för vad som helst?

Hade man vetat om detta så hade man köpt en XC60 för 2-3 år sedan. Knappt någon förlust på en sprillans ny bil med tanke på dessa sjuka priserna på beg marknaden.
Säljs bilarna verkligen? Tittar man på Kvd går normalutrustare 3 år gamla D5 AWD för mellan 200-250. Känns märkligt att Volvohandlarna skulle få ut 100k till i verkliga slutpriser.
Lövet skrev:Säljs bilarna verkligen? Tittar man på Kvd går normalutrustare 3 år gamla D5 AWD för mellan 200-250. Känns märkligt att Volvohandlarna skulle få ut 100k till i verkliga slutpriser.

Ingen aning om bilarna säljs eller vad det "slutpriset" blir för firma/privat men många annonser oavsett firma/privat har fantasi priser.

Men om en säljare vill ha 100 000 - 130 000 kr mer än "normalvärdet" så tror jag knappast att firman/privat går ned så pass mycket med tanke på hur pass "fel" prissättningen är. Kan säljare komma till insikt eller finns det så pass stor efterfrågan så att folk betalar vad som helst för vad som helst.

Att "nästan" betala nypris för beg bil fattar inte jag riktigt.
Min erfarenhet är lika. Om någon tror att bilen är värd 350' men egentligen 280' så går det inte att pruta till den nivån. Säljaren måste själv inse hur fel de ligger först.

Tid är ett bra prutargument. Har bilen stått osåld i 6 månader brukar de flesta fundera över prissättningen.

Den vita XC60in som refereras ovan exempelvis. Hur länge har den stått hos bilhandlaren? 1 vecka 1 månad 1 år?
Lövet skrev:Min erfarenhet är lika. Om någon tror att bilen är värd 350' men egentligen 280' så går det inte att pruta till den nivån. Säljaren måste själv inse hur fel de ligger först.

Tid är ett bra prutargument. Har bilen stått osåld i 6 månader brukar de flesta fundera över prissättningen.

Den vita XC60in som refereras ovan exempelvis. Hur länge har den stått hos bilhandlaren? 1 vecka 1 månad 1 år?

Visst är tid ett mycket bra prutargument. Problemet är väl att säljare vill ha så mycket som möjligt och köpare vill ge så lite som möjligt. Men det borde finns lite verklighetsuppfattning hos både säljare och köpare.

Sedan har väl firmor "enklare" att hålla bilar för att få "rätt" pris för bilen enligt firman än vad en privatperson har.

Den vita XC60 är upplagd för andra gången på blocket..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]