Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrille240
Jag behöver lite hjälp med tankeverksamheten nu när jag ska besluta mig om nyare bil. Risk på långt inlägg.

Idag kör jag runt med en Opel Corsa -90 och håller lite smått på att få klaustrofobi eller något i den så jag tänkte vända tillbaka till Volvoträsket igen, som jag ofrivilligt övergav för länge sedan. Självklart har jag siktat in mig på XC/V70 då jag mer eller mindre är född i en 245 och senare bott i en 850. Åkte till Bilbolaget och provkörde en XC70 D5 -14 och blev lite positivt överraskad av att bilen en massa rolig utrustning som jag aldrig tänkt på att moderna bilar faktiskt kan ha under detta årtusende.
Jag var däremot inte lika fascinerad över priset utan var mest intresserad av att känna och klämma på bilen. Så jag tänker förstås köpa begagnat.

För att en diesel ska bli ekonomiskt försvarbar för mig så behöver jag nöjesköra 700 mil eller något sådant så det blir bensin för att hålla ner de fasta kostnaderna (V70:ins etanolmotor har jag blivit lite rädd för efter alla trådar jag hittat här om rasade motorer, svindyra servicar, soppaförbrukningar som hamnar långt ovanför pappas Mitsubishi Lancer Cleartec och liknande).
Jag förstår dock inte varför det skiljer nästan 100 000 mellan den billigaste V70 och den billigaste XC70 på Blocket med T6? Var T6:an ett ovanligt val i XC70 eller? Även XC70 med D5 är märkbart billigare men där antar jag att bilarna snittar betydligt fler mil.

Om man väljer mellan en V70 AWD T6 och XC70 AWD 3,2 så antar jag att svaret är självklart? Jag kan dock nämna att jag har andra fordon som kör cirklar runt 300-hästarsbilar så för mig är inte en hög toppeffekt det primära men jag har förstått att bränsleekonomin blir bättre med T6:an och dragkapaciteten var väl 200 kg mer än 3,2:an.

Om man bortser från utseendet på bilarna, är det något annat som skiljer mellan en V70 AWD och en XC70 AWD? Jag antar att det är samma drivlina i bilarna så att det egentligen bara är höjden som skiljer, eller har jag fel?

Jag vill ha automat denna gång. När det anges att bilen är automatväxlad så antar jag att det är Volvos geartronic-låda i alla, eller finns det fler alternativ (jag pratar nu om 08-10 ungefär)? Problemfri låda i allmänhet eller bättre att välja manuell? Jag har hittat trådar där folk haft problem med ryckig växling efter tunga drag, typ husvagn, med att det löst sig med oljebyte eller av sig själv. Utöver det hittar jag inget.

Har jag förstått det rätt att T6-utrustade bilar per automatik har summum-paketet? Skinnklädsel är likställt med summum om inte någon valt momentum med skinnklädsel? Jag tänkte mest att ha någon referenspunkt att gå på när inte alla bilförsäljare och privatpersoner skriver vilka paket bilen har utan radar istället upp en utrustningslista.

Säkert en konstig fråga nu men på en såpass ny och modern bil som XC/V70 08-> är, finns det risk att någon fortfarande är utrustad med halogenlampor? Jag föredrar xenon men det är bäst att fråga.

Så ja, det var väl ungefär de funderingar jag har och som jag inte hittat några svar på i forumet.
Tacksam för så många uträtade frågetecken som möjligt! :D
Användarvisningsbild
av apersson850
XC70 har någon förstärkningsbalk undertill för att bättre tåla körning på ojämnt underlag. Dessutom finns inte Hill Descent Control i en V70 AWD, utan bara i XC70.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
En bra anledning att köpa bensinare är att den två du nämner har kamkedja! Sedan finns det en My12 V70 T6 & två My10 & en My 09. resten My08. på Bytbil.com. Men riktigt fina bilar!

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]