Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Som du säger, 5-serien och uppåt har bra kvalitetskänsla. 1-serie och 3-serie tycker jag inte alls håller samma nivå i resp klass. Provkörde häromdagen en 1-serie utan M-pkt en sväng och den kändes rent ut sagt billig interiört. Med M-pkt bättre, men fortfarande efter V40 och A3. Håller nog V60 (och ffa A4 trots sin ålder) före 3-serien, medan V70 hamnar hopplöst efter 5-serie, A6 och E-klass (även om den senare likt V70 börjar kännas gammal).

Jag inser när jag läser det jag skrivit att det måste framstå som en smula udda att jag själv har en V70 och nu en 1-serie på ingång till familjen...
av perhall
Det är ju det som är detta forums kärna, att man ser bortom sin egen bil och gör bra analyser...

Komforten är lika bra i V70:n som i övriga, det var min poäng, men det finns andra saker. Spontant tycker jag att BMW:n och Volvon är bekvämast, Mercan och Audin lite mindre. Men nästan alla Audi man kör har sportchassi och 18". En hel del mercor numera också. BMW nästan alltid 520d med 17" och stdchassi... vad är det som har hänt? 5-serien är allt annat än busig, den är tyst, stor, bekväm och har nästan aldrig sportchassi... den är mer Merca än vad E-klass är!

Med luftfjädring som är std i Allroad blir det ju enklare att kombinera komfort och sport... funkar utmärkt...

PH
av perhall
Lövet skrev:Jag är helt övertygad att Mercedes gör utmärkta bilar. Men eftersom c-klassen är så pass lik denna som han kör så lär det inte bli något på många år. Jag avskyr honom innerligt. (Det ligger massor bakom detta som jag inte kan förklara nu)
Då är min granne med BMW snällare... jag har en liknande upplevelse. Var på väg att köpa en SL 500 R230 eftersom jag haft en R129 men upptäckte att de enda som körde bilmodellen var de som gillade: 21-tumsfälgar och kedjerökande i bilen; 65-åriga gubbar; 25-åriga vältränade killar. Så jag avstod.

Vad gör du om Merca-grannen kommer hem med en MY14 facelift V60 D5 AWD.....?
PH
av Lövet
perhall skrev:Vad gör du om Merca-grannen kommer hem med en MY14 facelift V60 D5 AWD.....?
Ingen risk. Han skulle aldrig "nedlåta" sig till att åka Volvo.
av perhall
Haha, då fattar jag vad det är för typ. Pretentiös, bombastisk, självgod, storvulen...

Lite tråkigt tycker jag att bilarna ju faktiskt, kanske inte designmässigt, men egenskapsmässigt blivit så lika..
PH
av Lövet
perhall skrev:Lite tråkigt tycker jag att bilarna ju faktiskt, kanske inte designmässigt, men egenskapsmässigt blivit så lika..
Ja, skillnaderna mellan A6 2.0tdi, Mercedes 220cdi, BMW 520d och V70 D4 (vea) lär inte vara lätta att upptäcka om man körde med ögonbindel.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]