Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Hej!
Köpte en 2,4d 2010 för några dagar sedan med 20000 mil på mätaren.
Jag har hört ett ljud från växellådan när man står på tomgång, det är ett lite skårrande ljud som uppstår när man inte har kopplingen ner tryckt.
Så fort man trycker ner kopplingen så försvinner ljudet. Har en bekant som har en likadan bil fast den har gått 12000 mil, å det låter lika dant på denna bilen. Är det ett typiskt ljud för denna bilen. Ska in med bilen på service i september kanske ska be om att få ny olja i lådan.
Lådan är en sexväxlad manuell låda. Hur är kvaliten på denna låda, automatlådan på v70 tycker jag mig se i annonser att man brukar få byta mellan 25-30000 mil (kan vara de äldre lådorna) Annars är jag ganska nöjd med bilen.
av Andis
v70 tdi skrev:Hej!
automatlådan på v70 tycker jag mig se i annonser att man brukar få byta mellan 25-30000 mil (kan vara de äldre lådorna) Annars är jag ganska nöjd med bilen.
Felet med automaterna är att dom flesta bilarna byts inte oljan i automaten. Då börjar dom flesta automaterna kring dom milen strula på grund av smuts i ventilhuset. eftersom dom flesta verkstäder inte meckar i automater byts dom. Längsta jag sett som troligen inte oljan byts på gick straxt över 30000 mil sen fick man vänta en kvart varje gång man starta denna innan växeln gick i då hade den slirat länge med. Sa åt han som ägde den långt innan total stoppet du måste byta olja men icke väntades till det var total stop i lådan. Sen bytes den ut = dyrt.

Men sköter man automaten kan dom gå mycket långt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Automat och manuell är två skilda värdar.

I manuella lådan väljer man en olja så att rörliga delarna aldrig någonsin kommer i kontakt med varandra utan det är oljefilm i mellan, I automaten behövs en tunn olja så oljefilmen brister och bromsbanden som sköter växlingarna får direktkontakt och inte slirar.

I manuell lådan bildas inga partiklar, I automaten blir det massor med skräp av bromsbanden som med tiden slits och allt hamnar i oljan.

I manuell lådan blir det ingen värme, i automaten bilas värme i både konverter och bromsband som hetta upp oljan.

Därför blir oljan i en automat, skuvad av friktioen i beläggen, förorenad och bränd och mår bra av att bytas då och då till skillnad di en manuell där det inte händer mycket. .
av Cox
Ljudet som TS har beror inte på olja eller växellådan. Det uppkommer från stödlager samt tryckplattans #fingrar# byt ut stödlager och hela kopplingen så försvinner ljudet.
av v70 tdi
Cox skrev:Ljudet som TS har beror inte på olja eller växellådan. Det uppkommer från stödlager samt tryckplattans #fingrar# byt ut stödlager och hela kopplingen så försvinner ljudet.
Är det något som måste göras? låter inte så jätte mycket. Kan det bli följdskador om det nu är stödlagret som låter?
Eller är det bara att leva med det iriterande ljudet ??:-/
av Denesfay
Det blir alltid ett visst ljud av stödlagret. Min V70 med manuell M66 låda låter också lite på tomgång om man inte har kopplingen nedtryckt. Detta är normalt. Men låter det mycket så är det säkerligen ett slitet stödlager. Hur pass mkt låter det? Det är ju svårt att avgöra innan man har hört hur det låter om det är "normalt". Kanske spela in ett videoklipp och lägga upp i denna tråd? Jag kan spela in ett klipp imorgon om TS vill höra hur det låter på min bil med M66 låda?
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]