Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Ikväll gick droppen på den bil jag köpte mig för 2 månader sedan. ( Volvo V70 2.5ft 2011 automat 19" R fälgar)

Historia:
Det började med att när jag köpte bilen hade jag en gnisslande baklucka som var jag var inne med 3-4 gånger under dom 2 första veckorna när jag precis köpt bilen (problemet löste sig aldrig). Efter ca 2 månaders ägande slog mig tanken att undra när jag ska besikta denna fina bil, efter lite undersökning kom det fram att jag åkt med körförbud i 2 månaders tid och bilen skulle varit besiktad precis när jag köpte den. Något säljaren inte nämnde för mig då. Tålamodet började sjunka redan här men jag tvättade på och tog hand om bilen riktigt pedant. Sen efter en längre resa blandat med motorvägs körning kändes jag vibrationer i ratten och ibland känns det som bilen bromsar och rullar inte lika bra som vanligt. Strunt samma tänkte jag säkert pga låg profilsdäcken. Men så när jag en dag skulle packa bilen och tryckte som alltid på knappen för att bakluckan ska gå ner så till min förvåning åker bakluckan upp igen. Har provat med tomt bagageutrymme men den går fortfarande upp, har kollat lister stenar och smörjt låset men ändå går den bara upp. Ca 30% chans att den låser sig som vanligt. Men så i natt gick droppen när jag vaknar 01:00 av ett billarm på parkeringen och känslan är bara det där är min bil. Mycket riktigt så är det min v70 som står och tjuter och blinkar för fullt med en öppnad bagage lucka. Hur är detta möjligt när bilen är låst och ingen i familjen har rört nycklarna?

Min fråga är kan jag med alla dessa fel få rätt att lämna in bilen och byta till någon annan? Volvo i all ära men inte just denna känner jag.

Jag vet att jag har 24 månader/2000 mil garanti men jag känner att det spelar ingen roll just nu.

Detta är min första bil och jag betala 220 000:- för en bil som strular så pass mycket när man är i en så ung ålder som mig svider enormt. Speciellt när jag tar hand om den så pedant som jag gör.
Läs på lite om konsumentköplagen. Det är den du ska hänvisa till i kontakt med säljaren, inte garantin, som säljaren har kontroll över villkor och sånt i.. garanti är frivilligt från säljaren att lämna, konsumentköplagen en lag som inte går att förhandla bort.

Du kan också ta kontakt med en konsumentvägledare på din ort.. går att hitta på konsumentverkets hemsida.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... l-pa-vara/

Lite snabbt kan man säga att under första halvåret har säljaren hela ansvaret på att fixa alla fel som kan anses som ursprungliga helt kostnadsfritt för dig. Du kan troligen också kräva ersättning om det är krångligt att ta dig till verkstad och så..
Efter 6 månader är det lite krångligare då bevisbördan på att felen är ursprungliga läggs på dig.. men innan det räknas allt som inte kan motbevisas av säljaren som ursprungsfel och ska åtgärdas gratis. Klarar inte dom det på tre försök kan man begära att dom tar tillbaka bilen. Finns någon formel för hur man räknar av viss kostnad då.. ett visst avdrag per mil och tid.
Bilen hade gått 5400 mil när jag hämta ut den och den har nu gått 5600 mil dvs har jag kört bilen 200mil.

Tack för all hjälp jag har som sagt inte pratat med dom på volvo ännu och säljaren som jag även känner privat har brutit foten och är inte tillbaka förens om 8 veckor, så jag måste hitta en ny oskyldig säljare att skälla på imorgon efter jobbet. Ville bara se om jag har rätten på min sida att kräva köpet tilbaka trots att det har gått några dagar sedan jag köpte bilen.
Dom har rätt att försöka åtgärda felen innan det är snack om att du,kan häva köpet.. som sagt, läs gärna på lite innan och prata ev med en kunnig om du tycker sånt e enklare än att läsa. :)
Hävning är långt bak i reklamationskedjan. Först är det avhjälpning (fixa felet) och sedan har säljaren även rätt att erbjuda prisavdrag. Först efter det blir det tal om hävning.
Säljaren måste få en skälig chans att åtgärda felen innan du kan diskutera hävning och egentligen är det väl helst en fungerande bil du vill ha.

Var noga med att dokumentera allt, alla fel, när de inträffat, vem du pratat med, vad de lovar, när det ska vara klart, varenda åtgärd. Om de därefter inte lyckas åtgärda felen då har du full koll på vad som skett och hur det hela gått till, och därmed lättare att både driva och vinna en reklamation.
Jag skulle också rekommendera dig att kontakta förre ägaren och fråga om just de här felen du beskriver.
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]