Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Ok, men i det här fallet bör det dra lite mer då det är kall motor och tanken med det är att ACn ska jobba för fullt. :)
Jag "sparar" nog säker 20min tomgång i månaden på s/s och tycker det är bekvämt att inte stå o spy ut avgaser stillastående. Har järnvägsövergång jag måste över typ varje gång jag åker någonstanns och där fastnar man för jämnan.. sen rödljus o sånt. Har man bara kört några km och står på tomgång går ju snittförbrukningen snabbt upp för resan. Står man stilla en minut på tomgång går det lätt från 5l/100km till 6,5l/100km. Har svårt att komma under 6,0 på mina kortresor t.ex då batteriet laddas eller då det är kallare än 0-gradigt så att s/s e avstängt. Åker man på några stopp drar det iväg. :)
S/S går inte in innan motorn har lite temp, på de 20 min sparar du nog 2 dl per månad. Frågan är om du inte också förbrukar 2 dl mer per månad för du släpar på ett extra S/S batteri och en förstärkt S/S startmotor.
Skulle säga att jag nog sparar det dubbla, 20min tomgång bör vara närmre en halvliter, och nej, tror inte förlusten p.g.a vikten är så märkbar. Men håller med om att det inte är mycket som sparas per bil. Men på tiotusentals bilar blir det lite mer..

Det som blir lite snett är att EUs körcykel för att fastställa förbrukning innehåller för mkt stillastående, så påverkan på den teststräckan blir överdriven och återspeglar inte hur de flesta kör/står stilla. :)

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]