Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
nilsotto skrev:Varför skulle det vara rätt tänkt med den gamla 5-cyl motorn framför den nya? Hur löd motiveringen?
Ju fler cylindrar desto jämnare, högfrekvent och lättdämpat buller/vibration. Kort slaglängd innebär gynnsammare amplitud och enklare balansering. Det senare märks tydligt om man ställer och varvar en 2,4D och 2,0D (båda 5-cyl) jämte varandra. Referens till tidigt publicerade tester av VEA (dock V60 har jag för mig) tror jag skrevs i den ovan refererade tråden.
av perhall
Det är stor skillnad mellan 2-liters och 2,4-liters 5-cyl diesel (som ju motorserien heter). Det är därför jag ogillar 163 hk-varianten av 2,4l. Man får mer vibrationer och en strypt motor. 2-liters känns mindre strypt och går tystare och jämnare. Men D5 215 tar man ju helst, såklart, eftersom den är klart piggast...

Även om fler cylindrar innebär jämnare gång så händer det ju en del med motorutvecklingen. Jag tror VEA går jämnare än 2,4 l D5. Har ni hört/kört/åkt en S 400 CDI - 03 så kan man säga att åttacylindriga motorer också kan låta som tröskverk medan t ex en Cayenne S diesel går hur mjukt och fint som helst (låter knappt diesel ens vid kallstart... men kostar dock +153000 mot 6-cyl).
PH
PH
Kör man lugnt med vea tycker jag den går jämt och fint, lite bättre än 2.0 5-cyl, kanske nya automaten som bidrar en del till det.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]