Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Sceptic skrev:
Bilnörden skrev:l/100km är en internationell angivelse, eftersom inget annat land har mil.
Jo men grejen var ju att snittförbrukningen beräknas från senaste nollställning och inte på senaste 10 mil/100km.
Jag tror tyvärr inte att så är fallet. Det vore en matematisk omöjlighet. På min förra bil (nollställde aldrig färddatorn) så lyckades jag, med 6000 mil på mätaren, sänka medelförbrukningen ganska rejält på 40 mils lugn körning. Jag skulle tippa på att minnet räcker för några hundra mils körning, men inte längre.
av mattish
Guligan skrev:
Sceptic skrev:
Bilnörden skrev:l/100km är en internationell angivelse, eftersom inget annat land har mil.
Jo men grejen var ju att snittförbrukningen beräknas från senaste nollställning och inte på senaste 10 mil/100km.
Jag tror tyvärr inte att så är fallet. Det vore en matematisk omöjlighet. På min förra bil (nollställde aldrig färddatorn) så lyckades jag, med 6000 mil på mätaren, sänka medelförbrukningen ganska rejält på 40 mils lugn körning. Jag skulle tippa på att minnet räcker för några hundra mils körning, men inte längre.
Så är det! Tror det är 1000km som är gränsen, dvs. att färddatorn börjar skriva över de första milen när man gått över 100 mil..
Användarvisningsbild
av joel80
Åh faan.. känns som en rätt låg summa! Majoriteten av mina tankar är på över 1000km.. man skulle ju önska att datorn kom ihåg i allafall mellan tankningarna! Har du nån källa på det där med 100 mil eller så? Vilken bil gällde just det? För att få koll på sin långvariga förbrukning borde alltså de som inte redan gör det skiva ner sina tankningar. Finns bra appar för det. ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har ni fått matematiken om bakfoten. Man behöver inte komma ihåg mer än två värden sedan senaste nollställning:

Sammanlagd förbrukning
Sammanlagd körsträcka

Sätt in ett divisionsstreck mellan de två raderna, och ni får snittförbrukningen. Alltså behövs inget minne med en massa delsträckor långt tillbaka. Man lägger bara till för exempelvis var hundrade meter hur mycket längre man kört och hur mycket mer bränsle det gått åt. Så att inte färddatorn skulle kunna hålla minnet mer än en viss sträcka är fel. Med den principen kan man räkna i all oändlighet. Om de inte gör så i bilarna har någon på Volvo programmerat fel. Man kan ju tänka sig att det finns en bug som inte visar sig förrän man har kört 6000 mil med bilen. Vågar nog sätta en krona eller två på att programmeraren aldrig testade så långt. Det är ungefär som när en av våra programmerare där jag jobbar gjorde en groda som inte visade sig förrän man lyckades köra igenom minst fem kilometer papper i våra maskiner, utan att någon gång under den körningen haft ett enda stopp av någon anledning. Det tog en stund, men sen upptäckte en kund det problemet...

I Sensus, om man ställer in den att automatiskt nollställa vid varje resa, så finns det alltså en fördröjning på fyra timmar innan nollställningen sker. Detta för att den inte ska nollställa bara för att man stannar för att sträcka på benen, tanka eller nåt liknande. Titta exempelvis i bruksanvisningen för V70/XC70 årsmodell 2014. På sidan 112 finns färdstatistiken beskriven. I min bruksanvisning står det förstås inget, för funktionen fanns inte i bilen från början. Bruksanvisningar finns att hitta på Volvos websida. Titta här.
Användarvisningsbild
av Guligan
Visst finns det "buggar" i färddatorn. Hur den räknar ut medelförbrukning är nog ok, med de parametrar du nämner Anders. Men att den inte oändligt kan lagra sammanlagd förbrukning och sammanlagd körsträcka behöver man inte ha doktorerat i statistik för att lista ut. Nu har jag inte haft min nya bil XC60 MY14 speciellt länge, men det verkar som att färddatorn är betydligt stabilare på denna bil, jämfört med min tidigare V70 MY11, med samma körmönster.
Användarvisningsbild
av Guligan
En annan lattjo bugg med färddatorn (tänker då åter på min MY11) är medelhastigheten. Den vägrade konstant att visa medelhastighet 63 km/h. Alltid ett hopp från 62 till 64, och vice versa åt andra hållet. Likadan var min tidigare V70 MY10 och vill minnas även att min MY08 hade samma "problem".
Användarvisningsbild
av apersson850
Guligan skrev:Men att den inte oändligt kan lagra sammanlagd förbrukning och sammanlagd körsträcka behöver man inte ha doktorerat i statistik för att lista ut.
Kanske ändå.
Om du vill ha sträckan med en upplösning på en meter kan du i ett 64-bitars heltal (då har jag ändå tagit med en teckenbit också) lagra en körsträcka på ungefär 30 miljarder ljusår. Om vi vidare antar att du vill ha förbrukningen lagrad med en upplösning på en mikroliter rymmer samma heltal upp till 58 miljarder fat. Var du hamnar om du åker 30 miljarder ljusår rakt fram vet jag inte. Universum anses vara 13,7 miljarder år gammalt, så det är någon annanstans än i det i alla fall. Men bränslet motsvarar ungefär åtta gånger så mycket som den samlade allierade insatsen under hela andra världskriget förbrukade.
Detta ryms alltså i två tal om sammanlagt 128 bitar, eller 16 bytes. Med tanke på att även en liten beskedlig inbäddad dator idag ofta har minne på minst någon Megabyte pratar vi alltså om ett minnesbehov på ungefär 0,000016 av vad en sådan dator har för att hålla reda på medelförbrukningen över en sammanlagd körsträcka och förbrukning som jag vågar garantera att ingen kommer i närheten av. En gammal Commodore VIC 20 klarar av detta lika bra.

Om medelförbrukningen vägrar visa vissa värden beror det troligen på att den som skrev divisionsalgoritmen tänkt tokigt, så att det blir ett avrundningsfel som motsvarar två enheter.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]