Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Nybliven volvoägare och jag kanske har för mycket förväntningar, men jag måste bara få kolla några saker med er "veteraner" :D

Jag har märkt att min volvo v70 ger ifrån sig ett mycket märkligt ljud på vad jag kan uppfatta som vänster sida och troligen fram.
Det låter nästan lite som när en gammal dörr knarrar i gångjärnet, väldigt kort och rätt så lågt, men går att uppfatta om stereon inte är
på och ibland även om radion är på och de bara småpratar. Verkar vara mest när det är kallt ute, eller bilen är kall. När väl bilen fått
lite värme i sig så har jag inte hört ljudet, men man undrar ju. Jag påtalade detta för säljaren och han hoppade runt på bilen för att
testa stötdämparna, men de var knäpptysta. Kan detta vara en bussning och hur åtgärdas detta bäst i så fall?

Sedan har jag även ett annat problem som kanske inte är ett problem, nämligen att jag tycker att gaspedalen vibrerar vid högre hastigheter.
Kan man känna en lättare vibration vid 50-70, men den är rätt kännbar vid 120-140, inte så att den skakar, men "massage light" för foten.
Är detta normalt för volvo? ( Jag vet att firmans gamla opel -05 har samma fenomen, men den är ju asgammal :D ).

Sedan har jag sett att vänster sidospegels kåpa (det är silvriga slik kåpor på sidospeglarna (R-design)) verkar haft en olycka från förra
ägaren, den glippar nämligen på höger sida och där sitter något som verkar vara klister eller möjligen dubbelhäftande tejp. Är detta
en standardlagning från verkstad eller har ägaren "fixat" något själv? Vad tror ni det kan kosta att byta? Troligen så är väl någon hake sönder
antingen i kådan eller i värsta fall i själva sidospegeln.

Annars är jag toknöjd med min volvo, kanske att den kränger lite ibland och man får parera med ratten, men det bör väl bero på
spårig/dålig väg och 18" däck, jag har aldrig haft större än 16" förr =) Eller är även detta något fel?

Nu tycker ni säkert att det är en jävla skitbil jag köpt, men jag tror att får man bara bot på ovan så är det är grym bil =)
Det enda jag kan bidra med är att de bredare 18-tumsdäcken mycket riktigt blir mer spårkänsliga. Upplevde inte något sådant med 205/60 R16 vinterdäck.
Har inte känt någon vibration i gaspedalen, inte ens när jag testade sommardäcken i 170 :wink:
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]