Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euro0192
Hejsan

Undrar om det är någon som har en Volvo V70/S80 2.0f med automatlåda.
Jag är inne på att köpa en Volvo S80 och har skippat att kolla på just 2.0f motorn då jag av tidigare erfarenhet har sett att den varvar upp över 3000 varv i motorvägsfart (110 km/h), vilket enl. min mening är för mycket. Men hur är den med automatlådan i motorvägsfart? Vet att den har 6-växlar IOM den har automatlådan och tänkte om den eventuellt varvar mindre pga detta?

Någon som har nån erfarenhet för denna kombination? :)
Tack på förhand för svar :)
Användarvisningsbild
av gooose
För info så är dubbelkopplings lådan som är "automat" på denna motor MAo ingen riktig automatlåda

//Goose
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Dubblelkopplingslåda, tror den heter Powershift finns ju på flertalet motorvarianter D2 / T3/T4F/T5/2,0T har för mig att den hette så till 2,0F så också, powershiften ska vara lite bättre på att växla har jag hört som jag fattat det, den är modernare.
av Sondell
Jag har en 2,0f med powershift, kan bekräfta att den varvar betydligt mindre än den manuella varianten. Kommer inte ihåg exakt vad den ligger på i 100km/h men jag tycker den utväxlingen fungerar riktigt bra för landsvägstempo
Användarvisningsbild
av Sceptic
gooose skrev:För info så är dubbelkopplings lådan som är "automat" på denna motor MAo ingen riktig automatlåda

//Goose
Vad är skillnaden mellan Powershift och Geartroniclådorna? För och nackdelar?
Användarvisningsbild
av bem
Något lite mer info om Powershift automatlådan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p808394

Antar den försvinner ur Volvos bilar i framtiden med nya VEA motorerna och automat till dessa då det såvitt jag vet är den nya 8 stegade automaten som gäller för (för alla?) VEA.

/Bo
av Sondell
euro0192 skrev:Hejsan

Undrar om det är någon som har en Volvo V70/S80 2.0f med automatlåda.
Jag är inne på att köpa en Volvo S80 och har skippat att kolla på just 2.0f motorn då jag av tidigare erfarenhet har sett att den varvar upp över 3000 varv i motorvägsfart (110 km/h), vilket enl. min mening är för mycket. Men hur är den med automatlådan i motorvägsfart? Vet att den har 6-växlar IOM den har automatlådan och tänkte om den eventuellt varvar mindre pga detta?

Någon som har nån erfarenhet för denna kombination? :)
Tack på förhand för svar :)
Ca 2500 rpm i 100 km/h varvar den på högsta växeln.

Kort sammanfattat är geartronic en traditionell växellåda med momentomvandlare. Fördelen är en mjuk kraftöverföring vid framförallt starter. Enligt Volvo är den undershållsfri.

Powershiften är en robotassisterad manuell låda med dubbla kopplingar. Fördelar är minimala effektförluster vilket ger bättre bränsleekonomi samt mycket fina växlingar medan man är i rörelse. Nackdel är att den upplevs lite ryckig vid starter innan man anpassat sitt körsätt. Oljan skall bytas var 8000:e mil.

På min V70 är dragvikten bara 1000 kg pga lådan jämfört med mauella som får dra 1500kg. Däremot har Ford 2000kg dragvikt på bilar med powershift...
Användarvisningsbild
av Sceptic
bem skrev:Något lite mer info om Powershift automatlådan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p808394

Antar den försvinner ur Volvos bilar i framtiden med nya VEA motorerna och automat till dessa då det såvitt jag vet är den nya 8 stegade automaten som gäller för (för alla?) VEA.

/Bo
Beskrivningen av Powershift påminner om lådan som sitter i Renault Megane som jag tror är en dubbelkopplingslåda. Den växlar oftast bra i fart men ibland underliga växlingar, framförallt när man ska iväg från stillastående.
av mattish
Sondell skrev:
På min V70 är dragvikten bara 1000 kg pga lådan jämfört med mauella som får dra 1500kg. Däremot har Ford 2000kg dragvikt på bilar med powershift...
Det är nog inte pga lådan.. Min får dra 1300kg med D2, och det får även den manuella D2an..
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]