Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjolnir
JHg skrev:Hej!
Hade i pricnip samma symtom som du. Kolla i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=49411
På minbytte "bumpgummit" som sitter ovanpå fjärden... Känt problem, gick på garantin! Har också en MY/10 perecis som du.
Igår hade jag min bil i ett varm p-hus ett par timmar (första gången i vinter). När jag körde därifrån var bilen helt tyst för första gången sedan jag började höra ljudet. Så det verkar ju ganska troligt att det är det här felet trots allt.

Eftersom min Volvohandlare säger att det inte finns några kända fel undrar jag om det finns något servicemeddelande eller liknande jag kan hänvisa till. Det kan ju vara lite svårt att stå på sig och hävda att man läst på ett forum att det finns ett serviceärende som de säger inte finns...
Är det alltså de här som ska bytas: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p382413
Är det de som kallas "31255536 Hjälpfjäder" i slutet av ovanstående tråd?
av SteveO77
Hej
verkaren i mariestad sade till mig iaf att stötdämparna var för klena på min årsmodell!!!!! MY10 2,4D
så dom som sitter nu är kraftigare !
hur kan du dom säga annat till dig?
ligg på annars vänd dig till volvos kundrelationer!
dit fick jag ringa nu när dom fortfarande efter 2½ år inte löst mitt display/radio problem, nu tog dom tag i problemet med en gång!
av Mistral
Hejsan, kapar tråden lite.

Har samma problem med min v70 MY10, 2.4d. Bedrövligt att stötdämparna är så klent gjorda att dom inte pallar kylan. Mina har samma problem som en del beskrivet tidigare. Är helt säker på att det inte är några stag som är nötta utan dämparna helt slut på. Kör man över en grop i lite högre hastighet (landsvägskörning tex) så låter det som halva framvagngen ska lossna, rejäl donk (eller hur man ska beskriva ljudet, haha). Alla som haft stötdämpare som varit färdig för skrotning vet hur ljudet låter. Man får känslan av att det är ramen/chassist som har upp större delen av kraften, så illa låter det. Min bil har som många andra just passerat 10 000 mil och det är patetiskt att Volvo, som var väl medvetna om dämparnas undermåliga kvalité/felkonstruerade/underdimensionerade inte gjorde garantibyte på alla MY10.

Det som är lite skrattretande är att jag nyligen besiktade min bil (UA) och inte ett ljud om dämparna. Men o andra sidan har man i sina ungdomsdagar besiktat bilar som dämparna varit sämre på så man är inte förvånad att dom inte anmärkte. BP gör ju ingen direkt påfrestning på dämparna vid besiktningen.

Jag har haft in bilen på Volvo för en bedömning (har en tilläggsförsäkring som tecknades vid köp = ger olika garantier bla stötdämpare, motor, växelåda etc) men inte ens deras mekaniker kunde via en okulärbesiktning finna några direkta fel som skulle göra dämparen undermålig. Han borde provkört bilen, suck.

Anyway, ska försöka få detta på min tilläggsförsäkring, men om det inte går får jag väl ta smällen själv. Kan inte köra omkring med en bil som dämparna är helt slut på (i min värld). På gränsen ovärdigt en Volvoägare :)

Har kollat runt lite på nätet efter nya stötdämpare fram (ja runtom faktiskt). Hittade en sida där man har schysta priser men osäker på vilken man ska välja. Inte för att verka vara en snåljåp men man försöker finna en produkt som är prisvärd utan att göra för stora avkall på kvalitén.

Sidan: http://www.bildelaronline24.se/

Min fråga, är det någon som har erfarenheter av stötdämpare från tillverkarna:

- Magnum Technology
- KYB
- NK
- TRW
- MAGNETI MARELLI

SACHS behöver jag inte ens lista, t.o.m. jag känner till denna tillverkare :) Som synes finns det en del tillverkare att välja på i varierad prisklass. Gemensamt för alla är att det är gasdämpare.

Tacksam för lite feedback från mer sakkunniga. Gärna egna erfarenheter.

Med vänlig hälsning Mistral
av Icebear
Hej !
Jag har en v70 2.d my10 9800mil .
Stötdämparna fram byttes vid 5600mil olje läckage .
Stötdämparna bak byttes vid 7100mil oljeläckage .
Det gjordes på garantin maxitrygg.
Bilen är pedantskött av mig och lungt körd så kvalliten är nog inte den bästa (FORD)
Volvo och Ford mondeo använder samma stötdämpare +stablisatorstag mm
Summum No.1
Användarvisningsbild
av rosenlorden
MY08 - snart 19 000mil utan problem... Som tidigare skrivbent skrev i tråden är det ju kanon med bildelsbasen.se om man behöver "nya".. Finns ju som tur är en uppsjö där för cirka 3k komplett bak t.ex :D

Tråkigt såklart när de ger sig redan 4 år gamla och 10k mil "enbart". Men som med allt i denna värld så kommer det alltid att finnas partier med undermåliga komponenter från underleverantörerna. Att en bil fungerar så bra som den ofta gör är i mina ögon ett mirakel... :roll:
av ahlis1
Jag hade också ett oljud från framvagnen som hördes tydligt när jag körde över gupp, min volvoverkstad undersökte bilen utan att hitta nåt synbart fel men med hjälp av en servicerapport från volvo kunde det konstateras att det var "gummibumprarna" på stötdämparbenen som orsakade ljudet. Den vänstra hade dessutom lossnat. De är för hårda och byts till mjukare sort. Det är alltså ett känt fel.
Detta har ju nämnts tidigare i tråden men bör vara värt att kolla upp innan stötdämparna byts!
I mitt fall åberopade jag konsumentköplagen och säljaren betalade utan problem, men det var ingen större kostnad ändå, 2136:- totalt.
av Mistral
Om man hade sådan tur att det enbart var gummit som var utnött :)

Kollade priserna med Vovlo på komplett stötdämparsats runtom på min MY10. Killen som jobbade på reservdelar verkade vara helt offside för han kunde inte ens svara på om det var olje, gas eller olje-gas dämpare. Antar att det är någon oljedämapare som Volvo erbjuder.

Priser:

Framdämpare x2 = 4900kr ink moms
Bakdämpare x2 = 3544kr ink moms

Tot: 8444kr ink moms

Ursäkta mig, men detta är helt j-vla sanslöst. Om Volvo inte kommit på varför folk köper reservdelar av andra leverantörer borde man kanske öppna ögonen på sina priser. Det fanns en gång i tiden då Volvo hade bra priser, men efter internetboomen har man inte hängt md utvecklingen och anpassat sin prisbild så den står i rimlig proportion med marknadens vilja att betala. Säger inte att Volvo ska konkurrera med nätbutikernas priser, för det är orimligt (med helt andra OH kostnader, lager, personal osv). Men det är inte rimligt att man som jag i detta fall får ca 3st kompletta satser stötdämpare runtom bilen motsvarande Volvos pris på EN komplett sats runtom.

Jag har alltid haft en princip att man ska försöka stödja sina lokala handlare för det håller butikerna levande, ökar mångfalden och genererar arbetstillfällen lokalt. Men att ge bort tusenlappar av lojalitets och principsaker är bara dumdristigt och oansvarigt mot sin egen plånbok.

Vågar knappt berätta att jag ska köpa nya bromsbelägg runtom (håller på vara nötta, främst bak). Volvos pris fram och bak är nästan 2000kr, på nätet (skruvat) finns samma sats runtom för 1000kr ink. frakt.

Ps: Ingen som gett feedback på stötdämpartillverkarna. Ingen som har erfarenhet av de lite "mindre kända" märkena jag listade?
av Mistral
Nu är det nära. Har kollat runt lite med svenska ÅF på märket KYB. ÅF:are och förståsigpåare påstår att denna tillverkare är en av de största tillverkarna av just stötdämpare och håller god kvalité. Inte lika kända som SACHS och Monroe, men matchar dem i funktionsduglighet osv.

Kan tillägga att jag fick ett pris för kompletta dämpare runtom av autoexperten i sverige = 4900kr ink moms. Betydligt lägre än Volvos no-name dämpare. Men snål (eller smart, tolkningsfråga)som jag är så kommer jag troligen beställa KYB gasdämpare, komplett runtom. Pris: 2500kr ink moms och frakt. Slå de priset om ni kan :)
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Då är ju bara frågan hur är kvalitén på grejerna?

mina stötdämpare är inne på 14600 mil nu och mina känns fortfarande hyfsat fräscha, Volvo original.

Mvh
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]