Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
Det har varit några trådar om det här tidigare och lite luddigt om vad och hur det har/ska vara.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=99924
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98760
Har kollat lite närmare och konstaterat att ljudet ÄR lägre och sämre i främre dörrhögtalarna så att BÅDE telefonljudet och radio/CD blir onödigt dåligt pga av detta. Telefonljudet går ju bara till framdörrarna och mitthögtalarna så det är säkert därför telefonljudet blir så lågt.
När jag kört med CD'n har man ju lite mer ljud i hela bilen så då tänker man inte lika mycket på varifrån det kommer, men nu är det konstaterat att det är mycket lågt ljud därifrån.
Har försökt ställa om ljudbilderna på alla sätt (har Premium sound) utan resultat. Har inte hittat nåt att ställa ljudvolym/balans mellan bak och fram. Finns det nåt sånt?
Vad kan det annars vara för fel? För FEL är det, det kan inte vara sån skillnad utan att det är nåt som inte är korrekt.
"Fel på högtalarna ??????????"
//Toson
Användarvisningsbild
av Toson
Nja, jo, det verkar ju som det ska finnas reglage för detta, men något "Sound" reglage/knapp har jag inte men en "högerknapp" som det står "Tuning" på. Ska kolla vad det kan ge. I "MENU" kommer det bara upp "Equalizer" för främre eller bakre högtalare.
Har inte kollat alla "gömda" funktioner i bilens alla system ännu, eftersom det "verkar funka" och man inte har varit så noga med sånt man inte använder så mycket. Men jag har lärt mig en massa saker, som INTE står i boken, på Forumet här som är värdefullt.
//Toson
Användarvisningsbild
av Toson
Skillnaden är väl att 3'an "SOUND" knappen heter "TUNE" på min.
Har väl inte tryckt och vridit tillräckligt på alla knappar för att hitta alla möjligheter, men ska göra det så snart jag kommer till.
//Toson
Användarvisningsbild
av Toson
Mystiken tätnar i det här ämnet ..........
Har kollat närmare "på plats" nu och knappen "TUNER" står det också "SOUND" på, men ....... Jag har tidigare tryckt och vridit på den i alla lägen och fått fram "Fader" mellan bak- och framhögtalarna ser jag nu.
MEN .... det hjälper INTE. När jag vrider till bara framhögtalare så hörs det bara högre i mitthögtalaren ...........!!!??
Det hörs i dörrhögtalarna, men bara lite svagt, så man måste huka sig ner för att höra att det kommer därifrån, då det hörs mycket från mitten.
Alltså verkar det som nåt fel på framdörrshögtalarna, men VAD????????
Har slutstegen möjligen nån inverkan på att det kan bli så lågt/dåligt (låter som det är sämre kvalitet) och någon som varit med om liknande, eller kan veta???
//Toson
av Slezii
Jag hade liknande problem fast radion fungerade bra men ljudet från telefonen och navigationen hördes väldigt lågt.
Fick bytta högtalare i framdörrarna så var problemet löst. Tydligen så går telefonljudet på en annan frekvens och därför fungerar det med radio,cd men inte med telefonen! Har skrivit i en annan tråd också om detta.
Hoppas det hjälper :-)-)

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]