Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu vet jag inte om det är en MRF-handlare, men om du vill få rätt i ARN är det i regel skriftliga intyg/underlag från tredje part som krävs. Felet måsta vara " väsentlig" och i ditt underlag ska även visa på att felet sannolikt fanns redan vid köpet. Inom x månader ligger dock bevisbördan på säljaren, kolla upp detta. Kontakta kommunala konsumentvägledare, läs rättsfall från ARN , etc. Ett bifall från ARN kan även vara till nytta om man måste dra det tingsrätten i senare skede.
Och låt ingen annan skruva på bilen. 1. Säljaren kommer skylla på att detta är orsakat eller förvärrat felet, "bevis" försvinner. 2. Säljare har rätt att själv försöka felsöka och avhjälpa 2ggr.
Konsumentköplagen är alla tvungna att följa men inte utslag i ARN. Är det handlare som är ansluten till MRF så följer de dock utslagen där.

Är det en mindre fristående icke-mrf handlare så är det tingsrätt som gäller.
Säljaren har klargjort att det är inget fel på bilen och därmed gör han inget, dvs han kommer ju inte ens försöka 2 gånger som lagen säger.

vi får se hur det går, ska prata med konsument vägledare nästa vecka.

handlaren är inte mrf ansluten.

Risken är väl kanske stor att man inte får ett cent i slutändan även om det är fel på svänghjulet.

Börjar tröttna på det hela rejält.
I så fall är det tingsrätt som gäller. Att handlaren säger nej måste du ha skriftligt eller mail för att bevisa att han haft möjlighet att avhjälpa men vägrat.
andreas_lofgren skrev:I så fall är det tingsrätt som gäller. Att handlaren säger nej måste du ha skriftligt eller mail för att bevisa att han haft möjlighet att avhjälpa men vägrat.
Det finns ju inget uppenbart fel att enkelt peka på, typ att motorn rasat.

För att vinna i tingsrätten måste du ha skriftligt intyg från oberoende expert eller så får experten komma och vittna i rätten att ljudet inte kan räknas som normalt.

Det är grymt svårt att få till detta, jag vet för jag har lyckats, men jag fick kontakta hur många kandidater som helst innan jag fick någon att ställa upp.
andreas_lofgren skrev:I så fall är det tingsrätt som gäller. Att handlaren säger nej måste du ha skriftligt eller mail för att bevisa att han haft möjlighet att avhjälpa men vägrat.
Det finns ju inget uppenbart fel att enkelt peka på, typ att motorn rasat.

För att vinna i tingsrätten måste du ha skriftligt intyg från oberoende expert eller så får experten komma och vittna i rätten att ljudet inte kan räknas som normalt.

Det är grymt svårt att få till detta, jag vet för jag har lyckats, men jag fick kontakta hur många kandidater som helst innan jag fick någon att ställa upp.
fredrikkesson skrev:Någon som haft problem med dubbelmassesvänghjul på sin bil? Isf vilka symtom har ni haft på den?

Min dunkar till när man växlar upp, precis innan kopplingen tar så klonkar det till, googlade lite och det fanns en del med liknande symtom. Undrar om fler haft samma problem.

Mvh Fredrik
Fick du löst problemet? Låter exakt som felet på min bil.
Nej jag fick aldrig någon klarhet om det var eller vad det var för fel på den! jag har bytt bort bilen.
Kan också säga att jag hade en likadan bil till Polen för ett tag sedan och den bilen var en hyrbil som gått ca 8000 mil och jag tycker att det fanns samma tendens till klonkande på den bilen med, inte lika tydligt men min hade ju gått 16000 mil så det var tydligare på min bil.

Denna motorn sitter ju i fler bilar än volvo så det hade varit intressant att veta vad det är för skillnad, jag tror motor är samma rakt av.
kan ju vara en svaghet i vxl ellr kopplingen, eller som jag skulle tippa på lite nu i efterhand, drivknutarna.
jag hade nog testat byta dessa först av allt.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]