Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockoma
Hej,

Har precis köpt en 2011 volvo v70 D3 automat på bilia som gått ca 12k mil. Märkte ganska omgående att det finns ett tjutande ljud som uppstår mellan ca 80km/h- 100km/h. Ljudet försvinner alltså när jag kör fortare än 100km/h eller så blir det så högfrekvent att man inte hör det längre. Det låter under förarplats och hörs inte när man sitter i passagerarsätet. Ljudet låter både vid gaspådrag och motorbroms och endast på 6ans växel. Om jag växlar ner till 5an försvinner det. Kan ingenting om bilar men antar att detta har med växellådan att göra då det endast låter på en växel? Har sbg24-garanti i 2år/2000mil.

Någon som har koll på vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av Anders E
Låter det bara på 6:ans växel är det nog nåt fel på växellådan tyvärr.
Som ovan säger, reklamera detta omgående.
Användarvisningsbild
av Anders E
Tjafs och tjafs, du utnyttjar ju bara din garanti som dom har erbjudit dig.
av jockoma
Då har jag haft den inlämnad hos bilia och de har provkört. De säger att det ylande/vinande ljudet beror på någon slags "lock-funktion" som ligger på den 6 växeln för att den inte ska ligga och "slira". Botemedled skulle vara att uppdatera mjukvaran och det är nu gjort. Man kunde ana ljudet ändå sade han men det ska inte vara något fel på lådan.

Tycker fortfarande att ljudet är ganska störande dock. Att det har med mjukvaran att göra låter kanske rimligt för nu låter det inte lika tydligt precis mellan 80km/h och 100km/h utan vid lite lägre hastighet (typ 70-90) så någonting är annorlunda.

Någonting man får leva med? Kan man lita på att de säger att det inte är något fel på lådan? Ingen som känner igen fenomenet?
Användarvisningsbild
av Anders E
Testa att ringa en annan verkstad och se vad dom har för svar.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]