Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det görs väl inga elbilar med blybatterier? Prius (hybrid iofs) har ju NiCd och det finns nog några med Li-jon-batterier. Som sagt kör man dem aldrig tomma heller... Så de brukar ju hålla ett tag. Truckar och annat med blybatterier har en sort som är gjorda för att tåla djupurladdningar och klarar driften fint. Det har att göra med hur man bygger plattorna, bl.a. Finns en bra artikel på Wikipedia.
av ahlis1
Nu är det konstaterat att jag behöver ett nytt batteri. Vinterkylan i kombination med dieselvärmaren har gjort att bilen inte gått att starta vid tre tillfällen. Trots att jag laddat flera gånger med ctek-laddaren räcker det med att köra värmaren 2-3 gånger så är batteriet slut.

Nu till min egentliga fråga, vad ska man ha för batteri som klarar detta bäst?
Det verkar vara en ren djungel med olika typer och batteriegenskaper, vad ska man satsa på?
Det nuvarande batteriet är ett volvo 90 ah.
Användarvisningsbild
av SvenB
Största möjliga batteri som får plats, gärna ett AGM batteri.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja AGM skulle även jag från och med nu använda. Man lär sig.

Varta Silver Dynamic är annars ett bra standard batteri.

Om ja åker till typ BDS säger att ja vill ha ett nytt batteri. Då kollar dom via regnummer i datorn och får fram ett lämpligt. Får dom även även fram ett motsarande i AGM variant tro? Det ligger som i tiden.
Användarvisningsbild
av Perc
Bilbatterier är ingen exakt vetenskap utan mät och kolla vad som får plats istället. Ju större ju bättre.

Jag rekommenderar t.ex 100Ah i alla V70N oavsett motor. Det är inte dyrare. Passar direkt.
av ahlis1
Tack för er input, jag ska kolla på hur stort batteri det går att klämma in, locket struntar jag i om det kniper :wink:
Agm låter lockande men de är rätt mycket dyrare, men kanske ska man inte snåla på detta.
Användarvisningsbild
av daSea
Är i samma sits jag... Får ladda mitt batteri ständigt nu... Lyckats ladda ur det 3 ggr denna vinter. Lyckligtvis på hemmaplan så det har bara varit att koppla in CTEK-laddaren och köra 15-20 min så att batteriet orkar dra igång bilen. Har sedan laddat upp det ordentligt vid ett flertal tillfällen men det laddas ur snabbt igen. Tänkte ge det en ordentlig genomkörare med rekonditioneringsprogrammet i helgen och se om det hjälper, annars blir det nog nytt batteri för min del också.

Har funderat på att låta montera elmotorvärmare med kupékontakt också. Köra med den varje morgon här hemma och sedan bara använda brännaren på bortaplan.

Bilia har februari ut kampanj på montering av sådan genom att då skicka med en kupévärmare värd 1 100:- på köpet. inkl montering skulle det gå på 5 505:- på Bilia i Gbg-området. Gäller min D5 MY11. Priset är annars angivet från 4 700:- på deras hemsida.
av ahlis1
Jag har fastnat för Varta och voltpower verkar ha bra priser på dessa.

Det blir antingen ett Silver dynamic 100Ah http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier ... -a-en.html

Eller ett AGM 95Ah http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier ... -a-en.html

Bägge batterierna är för höga så locket kommer inte gå på men det tror jag inte är så viktigt.
Frågan är om AGM-batteriet är värt merkostnaden på 800:-?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]