Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kära JagRullar,

Jag fick mycket hjälp av er alla för tre år sedan, då jag tillslut lyckades beställa min nuvarande V70 2,5FT. Det är nu dags igen varför jag denna gång återigen vänder mig till er för att få ta del av er kunskap.

Den bil som ska köpas är troligen antingen en XC70 eller XC60.
Man får väldigt mycket XC90 för pengarna just nu, men det är ju en lite äldre konstruktion (jag tror att Magnus Ladulås hade en) och jag vet inte om jag kan klämma in en D5:a under mina 8,5 basbelopp?

Om jag väljer XC70 så får jag in lite mer paket och lullull (som Christer Glenning skulle ha uttryckt det), plus att jag nog faktiskt gillar den liiite bättre. XC60 är ju å andra sidan en för mig ny bilmodell, och omväxling förnöjer.

De fyra alternativen som det står emellan är:
XC60 D4 FWD Aut Momentum Business + skinn 394 800 kr BTO
Fördelar: XC60 nyare konstruktion, nya D4 VEA, högre sittposition (bättre sikt), lite styvare chassie än XC70
Nackdelar: Bara FWD, Klimatpkt VOC är ej inkluderbart (enl Bygg din Volvo), sämre komfort än XC70, mindre bagageutrymme.

XC70 D4 FWD Aut Momentum Business Pro + KlimatVOC + skinn 395 300 kr BTO
Fördelar: Nya D4 VEA (bra förbrukning hoppas jag), massor av lullull (VOC, taklucka, navigation – jag kommer nog kunna feppla mig till sömns
många nätter)
Nackdelar: Bara FWD, ej el-stol, ej keyless

XC70 D4 FWD Aut Summum Business + KlimatVOC 394 800 kr BTO
Fördelar: Nya D4 VEA (bra förbrukning hoppas jag), el-stol, keyless
Nackdelar: Bara FWD, ingen taklucka eller navigation, 17”-fälgar

XC70 D4 AWD Aut Momentum + Vintepkt + KlimatVOC + skinn 393 000 kr BTO
Fördelar: Gamla D4 2,4 (sämre förbrukning, tror jag), AWD
Nackdelar: ingen taklucka eller navigation, ej el-stol, ej keyless

Som ni förstår så har jag ett av Sveriges största I-landsproblem framför mig. Om någon har några synpunkter eller råd, så tas dessa tacksamt emot.

Under mitt lekande på Bygg din Volvo, så har ocks lite udda frågor dykt upp:
1) Dynamicstolarna finns för XC70 och V70 endast i trist mörkgrå (FL01). Men i S80 finns de också i ljusbeige (2L1B) – är det någon som vet om
man kan få in en ljus inredning med dynamicstolar i XC/V70?
2) Är det skillnad på fälgar till XC70, jfr med V70? Jag har idag ett par väldigt snygga Regor 7x17” för sommardäcken till mig V70. Dessa skulle jag
ju kanske vilja ta med mig över till en framtida XC70 – jag förstår att man då måste byta själva däcket, då XC70 har en annan rullomkrets, men
är själva fälgen godkänd för XC70 eller ska de har ett annat belastningsindex eller liknande?
Se: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx
Där kan ej väljas Regor till XC70.

Jag kommer nog på fler frågor, vad det lider, men det var allt för nu.
Varför inte satsa på en sådan här. Volvo kör ju mycket kampanjer på xc60 med AWD och naturligtvis då gamla motorn. De finns inte med på bygga bil sidan utan finns hos återförsäljarna. De är ju välutrustade och väldigt fint prissatta. En xc ska (tycker jag) vara AWD. Se på prisskillnad begagnat mellan FWD och AWD. En FWD kan ju köpas relativt billigt medan AWD modellerna är svindyra. Den nya motorn kommer inte kompensera upp värdet lika mycket som AWD.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... m?ca=7&w=3
av kmi
Tror faktisk ikke at der er nogen forskel i andrahands værdet på en VEA FWD og en D4 AWD.
I asfaltjungeln er det mere populært med en SUV end en kombi.
(Den gamle D3/D4 FWD var jo helt kass i performance og forbrug)

@snacksalig
Momentum med skinklædsel kan være en godt kompromis til Summum og koster en del mindre
(Keyless, el justerbar framstol er nice men ikke et must)

Business E II med parksensor fram/Bak som et alternativ til Business E II PRO
(Navigation funkar fint i en smartphone samt panorama er mest jobbigt for dem som sidder på bagsædet)

VoC klimapaket går at vælge til XC60, dog havde jeg samme problem i volvocars.se "byggbil"
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Kan du leva med ett mindre lastutrymme som i XC60?
Kan lagerbil gå lika bra (ofta lite bättre rabatter).
Hur viktigt är Summum?
VOC med mobilappen för fjärrstyrning av värmaren är rätt bra att ha på vintern (ej nödvändigt förstås), har det själv.
Eluppvärmd ratt lär nog vara kalas på vintern (Klimatpaket) men förstås ej nödvändigt.
Behöver du AWD - kör då så du får praktisk nytta av den?

Jag har en V70 (FWD) D3 2014 själv och utrymmet i kupén är ganska lika som i XC70. Brorsan har en XC60 AWD och själva kupén upplever jag som större i den (bortsett från lastutrymmet) när jag åkt i den och kört den.
Personligen, kunde jag välja mellan en XC60 och en XC70 valde jag en XC60 för den känns mer modern och man åker högre (känns tryggare åka i den helt enkelt). Drog jag mycket släp eller annars verkligen har behov av AWD då blev det en XC60 AWD, annars en FWD med nya VEA motorn.
Jag kulle nog överväga om Momentum nivån kan räcka (har Momentum Business med Klimatpaket+VOC i min V70 D3).
Finns ju även V70 AWD (med gamla D3/D4, ej VEA). För listpris 389 tkr får du V70 D4 med Vinterpaket(=AWD, Automatlåda, Business Editon=Teknikpaket+Momentum), Klimatpaket+VOC , Drivers support paket och Metallic (t ex den snygga Electric silver metallic). Troligen Vinterhjul på alufälg på köpet (kampanj från Volvo) värde ca 14000 kr.

Lycka till med nya bilen sen, vad det än blir till slut.

/Bo
ztaffans skrev:Varför inte satsa på en sådan här. Volvo kör ju mycket kampanjer på xc60 med AWD och naturligtvis då gamla motorn. De finns inte med på bygga bil sidan utan finns hos återförsäljarna. De är ju välutrustade och väldigt fint prissatta. En xc ska (tycker jag) vara AWD. Se på prisskillnad begagnat mellan FWD och AWD. En FWD kan ju köpas relativt billigt medan AWD modellerna är svindyra. Den nya motorn kommer inte kompensera upp värdet lika mycket som AWD.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... m?ca=7&w=3
Jag vet inte om jag kan få så pass mycket rabatt på den, så att jag kan få in den under 8,5 basbelopp. Troligen inte. Det står längst ned att priset inte kan kombineras med ramavtal etc. En nybeställning ger mig min 10-12% rabatt på bil och tillbehör, kanske inte på alla paket, men men...
kmi skrev:Tror faktisk ikke at der er nogen forskel i andrahands værdet på en VEA FWD og en D4 AWD.
I asfaltjungeln er det mere populært med en SUV end en kombi.
(Den gamle D3/D4 FWD var jo helt kass i performance og forbrug)

@snacksalig
Momentum med skinklædsel kan være en godt kompromis til Summum og koster en del mindre
(Keyless, el justerbar framstol er nice men ikke et must)

Business E II med parksensor fram/Bak som et alternativ til Business E II PRO
(Navigation funkar fint i en smartphone samt panorama er mest jobbigt for dem som sidder på bagsædet)

VoC klimapaket går at vælge til XC60, dog havde jeg samme problem i volvocars.se "byggbil"
Jag håller egentligen med om navigationen - onödigt om man har en bra smartphone. Så man kanske ska lägga med takluckan separat istället och lägga 4000 kr på en spoiler?
Bra att det går att välja KlimatpaketVOC till xc60 i verkligheten, även om det inte går i Bygg din Volvo.
bem skrev:Hej,

Kan du leva med ett mindre lastutrymme som i XC60?
Kan lagerbil gå lika bra (ofta lite bättre rabatter).
Hur viktigt är Summum?
VOC med mobilappen för fjärrstyrning av värmaren är rätt bra att ha på vintern (ej nödvändigt förstås), har det själv.
Eluppvärmd ratt lär nog vara kalas på vintern (Klimatpaket) men förstås ej nödvändigt.
Behöver du AWD - kör då så du får praktisk nytta av den?

Jag har en V70 (FWD) D3 2014 själv och utrymmet i kupén är ganska lika som i XC70. Brorsan har en XC60 AWD och själva kupén upplever jag som större i den (bortsett från lastutrymmet) när jag åkt i den och kört den.
Personligen, kunde jag välja mellan en XC60 och en XC70 valde jag en XC60 för den känns mer modern och man åker högre (känns tryggare åka i den helt enkelt). Drog jag mycket släp eller annars verkligen har behov av AWD då blev det en XC60 AWD, annars en FWD med nya VEA motorn.
Jag kulle nog överväga om Momentum nivån kan räcka (har Momentum Business med Klimatpaket+VOC i min V70 D3).
Finns ju även V70 AWD (med gamla D3/D4, ej VEA). För listpris 389 tkr får du V70 D4 med Vinterpaket(=AWD, Automatlåda, Business Editon=Teknikpaket+Momentum), Klimatpaket+VOC , Drivers support paket och Metallic (t ex den snygga Electric silver metallic). Troligen Vinterhjul på alufälg på köpet (kampanj från Volvo) värde ca 14000 kr.

Lycka till med nya bilen sen, vad det än blir till slut.

/Bo
Ärligen så behöver jag inte AWD. Jag har kört FWD i många år och klarat mig bra, men många säger att det är det enda de inte skulle vara utan, så jag är nyfiken på att prova.
Summum behöver jag inte alls, klarar mig lika bra med Momentum+skinn, men el-stol är ju bekvämt och likaså keyless - frågan är om det trumfar taklucka och navigation, å ena sidan, eller fyrhjulsdrift, å andra?

Jag har själv en V70II just nu och inuti är den och XC70II identiska - så intet nytt där. Sålunda vore ju en XC60 lite spännande. Tyvärr har två kollegor XC60 och jag måste tillstå att jag inte gillar kupén lika mycket som i V70/XC70, även om utsikten, som du säger, är god.
Bagaget är dock betydligt mindre i XC60 och även om man inte lastar läskbackar varje dag, som killarna och tjejerna på ViBilägare, så har man blivit löjligt bortskämd med att få in nästan vad som helst...

Driver Support ger jag inte ett dyft för - om någon slänger det på mig gratis, så ska jag överväga saken - däremot är skinnklädsel ett måste. Märkligt hur olika man kan prioritera saker.

Men med 8,5 basbelopp så ryms liksom allt man måste ha - det är nog mer frågan om vilket håll man ska vända sig vad det gäller det extra, och ekvationen lyder fortfarande:

XC60 - ELLER - XC70 Summum - ELLER - XC70 ny motor & taklucka+navi - ELLER - XC70 AWD

Alla är som lägst utrustade med skinnklädsel och automatlåda - är lastpaket något som man ska satsa på (det verkar ju onekligen väldigt praktiskt och bekvämt med automatisk baklucka)?
Användarvisningsbild
av bem
Snacksalig skrev:

- är lastpaket något som man ska satsa på (det verkar ju onekligen väldigt praktiskt och bekvämt med automatisk baklucka)?
Hej,
Lastpaket: det jag skulle värdera mest i det är de laminerade rutorna för att få än tystare i kupén. Hade laminerade rutor i min förra V70 men har et inte i min nuvarande V70 2014. Elmanövrerad baklucka är käckt också, men antar en grej som skulle kunna strula (fast den går förhoppningsvis öppna/stänga även om elmanövreringen mot förmoden skulle "strejka").

/Bo
Snacksalig skrev: 1) Dynamicstolarna finns för XC70 och V70 endast i trist mörkgrå (FL01). Men i S80 finns de också i ljusbeige (2L1B) – är det någon som vet om
man kan få in en ljus inredning med dynamicstolar i XC/V70?
2) Är det skillnad på fälgar till XC70, jfr med V70? Jag har idag ett par väldigt snygga Regor 7x17” för sommardäcken till min V70. Dessa skulle jag
ju kanske vilja ta med mig över till en framtida XC70 – jag förstår att man då måste byta själva däcket, då XC70 har en annan rullomkrets, men
är själva fälgen godkänd för XC70 eller ska de har ett annat belastningsindex eller liknande?
Se: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx
Där kan ej väljas Regor till XC70.
Ingen som kunde något om dessa frågor?
Varför vill du inte ha en vanlig V70? Är det för att den är för lik den bil du har? Hur mycket skiljer det i pris på en vanlig V70 och en XC70 med FWD idag?
Håller med ztaffans att en XC ska ha AWD. Därav mina frågor ovan.
Jag hade elmanövrerade stolar i min förra bil. Jättebra om man är två personer med olika längd som ska använda bilen. I den nuvarande bilen har jag det inte, men å andra sidan så är det ju bara jag som kör den så då gör det inget.
Ang. elmanövrerade bakluckan så har jag läst här på forumet att de som har den inte tycker att den går upp lika högt som en vanlig lucka. Men är man under 180 cm lång så verkar inte det vara ett jätteproblem.
VOC är något jag uppskattar mycket. Att få komma till en varm och skön bil nu när det är nästan -20 grader är inte alls tokigt. Har även den uppvärmda ratten, och trots att kupén är varm så kan mina kalla fingrar tycka att det är toppen med en varm ratt också.
Mitt tips är att du åker till någon återförsäljare och ber att få provköra lite olika varianter. Sedan ber du om offerter (kan ju bli ett antal beroende på vilka kombinationer du vill ha förstås. Men ÅF ska ju få jobba lite dom också. ;) ).
Att bygga bilen på nätet är inte alls samma sak som att gå till ÅF och be dom ta fram ett förslag. Min bil diffade nog runt 50.000 i pris. Däremot är det ju bra att kunna se vilka grejer man kan plocka ihop.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang. stolar och fälgar.

Lycka till med bilen! :)
raven76 skrev:Varför vill du inte ha en vanlig V70? Är det för att den är för lik den bil du har? Hur mycket skiljer det i pris på en vanlig V70 och en XC70 med FWD idag?
Håller med ztaffans att en XC ska ha AWD. Därav mina frågor ovan.
Dels har jag en V70 och vill ha något lite annorlunda. Dels vill jag åt det högre markfria gången, för att slippa skrapa i underredet på dåliga vägar (något som är relativt frekvent med en sportsänkt V70).
raven76 skrev:Jag hade elmanövrerade stolar i min förra bil. Jättebra om man är två personer med olika längd som ska använda bilen. I den nuvarande bilen har jag det inte, men å andra sidan så är det ju bara jag som kör den så då gör det inget.
Sambon har egen bil, så det är sällan som vi skiftar bil och stolspositioner - därav kan Summum vara ett onödigt val, och en Momentum + skinn bli lika bra. Keyless verkar ofantligt bekvämt, men också behäftat med vissa problem...
raven76 skrev:Ang. elmanövrerade bakluckan så har jag läst här på forumet att de som har den inte tycker att den går upp lika högt som en vanlig lucka. Men är man under 180 cm lång så verkar inte det vara ett jätteproblem.
Jag har en kollega som har valt lastpaket på de tre senaste bilarna, för att det är "så galet bekvämt", som han säger. Jag vet inte om jag tycker att det känns så nödvändigt, när jag tänker efter lite noggrannare.
raven76 skrev:VOC är något jag uppskattar mycket. Att få komma till en varm och skön bil nu när det är nästan -20 grader är inte alls tokigt. Har även den uppvärmda ratten, och trots att kupén är varm så kan mina kalla fingrar tycka att det är toppen med en varm ratt också.
VOC har jag tidigare (innan sensus) sett som ett relativt onödigt tillbehör, men att få fjärrstart till värmaren, körlogg och att kunna se viktiga värden som miltal eller liknande på bilen på distans, verkar vettigt. För en XC70 med vinterpaket är tillägget bara +4000 kr BTO och för en XC70 utan vinterpaket +10 000 kr - och faktum är att det framstår som ett mycket bra tillval.
raven76 skrev:Mitt tips är att du åker till någon återförsäljare och ber att få provköra lite olika varianter. Sedan ber du om offerter (kan ju bli ett antal beroende på vilka kombinationer du vill ha förstås. Men ÅF ska ju få jobba lite dom också. ;) ).
Att bygga bilen på nätet är inte alls samma sak som att gå till ÅF och be dom ta fram ett förslag. Min bil diffade nog runt 50.000 i pris. Däremot är det ju bra att kunna se vilka grejer man kan plocka ihop.
Det svåra är att veta vilka rabatter som man kan få på olika paket. Jag förutsätter att jag med 8,5 basbelopp bör kunna få sådana rabatter att jag kan bygga ihop en bil för ca 395 000 kr på Bygg din Volvo och fortfarande komma under beloppsgränsen.
ÅF ska nog få jobba de med, när den tiden kommer, var så säker... :lol:

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]