Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Men servicegarantin gäller ju ändå bara han har serviceprotokollet från senaste service. Och det verkar han ha.
av perhall
En väldigt bra grej i BMW sen många år tillbaka är att man ser i färddatorn hur många km det är kvar på bromsbeläggen (prognos såklart, men ändå). Tycker Volvo borde ha det också, det skulle underlätta planering... saken är ju den att de här långa serviceintervallerna gör det svårt att få allt gjort på en gång. Om bromsarna är 51% slitna vid 3000 mil-servicen bör de ju bytas, för de håller bara knappt 6000 mil... men det är resursslöseri så då får man åka in en gång extra. Läste i tyska ams att i långtesten 100 000 km av Audi A8 kom service och oljebyte i otakt så de fick åka in vid olika tillfällen. Låter mycket märkligt men lär man känna Mercas och VW:s serviceprogram förstår man hur det kan hända!
PH
Användarvisningsbild
av Strebern
perhall skrev:En väldigt bra grej i BMW sen många år tillbaka är att man ser i färddatorn hur många km det är kvar på bromsbeläggen (prognos såklart, men ändå). Tycker Volvo borde ha det också, det skulle underlätta planering... saken är ju den att de här långa serviceintervallerna gör det svårt att få allt gjort på en gång. Om bromsarna är 51% slitna vid 3000 mil-servicen bör de ju bytas, för de håller bara knappt 6000 mil... men det är resursslöseri så då får man åka in en gång extra. Läste i tyska ams att i långtesten 100 000 km av Audi A8 kom service och oljebyte i otakt så de fick åka in vid olika tillfällen. Låter mycket märkligt men lär man känna Mercas och VW:s serviceprogram förstår man hur det kan hända!
PH
Lite offtopic, men på min förrförra bil, BMW 320D så gjorde jag första servicen (3000 mil) och några dagar senare lös lampan igen, då var det enbart byte av bromsvätska eller nån annan vätska.

Där kan man prata om slöseri med sin tid, kunde dom inte fixat det ett par dagar innan när bilen ändå var inne på service....

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]