Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Vad kostar en 6000 mil service och vad görs på den ?

Bilen servades i juni 2013 vid 4500mil. Bilen är den i signaturen.

/M
av mortimer
När byts stiften ? Vad innebär oftast byte av bränslefilter i kostnad ?

Låter som det är en kostnad på runt 3000kr för en sådan service
Användarvisningsbild
av hollan
Stift på en diesel :roll:

Du får nog räkna med runt 5000 för den servicen
av mortimer
Japp, stift. Även om det inte är tändstift som på en bensinare så måste det väl ändå finnas något som genererar en gnista. Är ingen mekaniker, därav jag är på detta forumet.
Var många många många år sedan jag läste "motorkunskap" i skolan. Kanske enbart högre kompression som självantänder blandningen.
av mortimer
Svarar mig själv:"Dieselolja (ofta kallat diesel) är ett petroleumbaserat drivmedel som används i motorer vars tändning baseras på kompression i stället för gnista. Namnet kommer av Rudolf Christian Karl Diesel (1858–1913), en tysk ingenjör som uppfann dieselmotorn."
Användarvisningsbild
av SvenB
Det finns faktisk ett glödstift, men det behöver inte bytas om det inte slutar att fungera. :D
Användarvisningsbild
av gooose
Utöver det som tidigare angivits så är det bytes intervall på rem + spännare vid 6000 lr 9000 mil beroende på motor nr på (D3motorn som är en 2 liters 5a)

Men Mortimer du får gärna PM mig ditt reg nr så kan jag kolla xakt vad som gäller för just din bil
Vad det gäller rem och motor nr

Så du inte missar något och får problem pga missad service intervall

//Gooose

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]