Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ada
Hej,
Har en Volvo V70 2013 och är på jakt efter ett par nya fälgar.
Vad är maxbredd på däck/fälg bak?
Vill att däck och fälg har samma bredd , dvs ingen fälgkant som sticker ut.

Kollar på ett par 20" som har följande bredder;
FRAM: 9x20" ET35
BAK: 10,5x20" ET45

Funkar det bak, utan modifikation? Och vilken bredd på däck i så fall?

Någon som har mer än 245 bak utan att det tar i och utan modifikation av kaross?

Med vänlig hälsning,
Anders
Användarvisningsbild
av SvenB
Gå in på någon av internetdäcksfirmorna och kolla. Det finns sökruta där du skriver in bilens registreringsnummer. Då får du reda på vilka fälg/däckdimensioner som passar.
av Ada
SvenB skrev:Gå in på någon av internetdäcksfirmorna och kolla. Det finns sökruta där du skriver in bilens registreringsnummer. Då får du reda på vilka fälg/däckdimensioner som passar.
Jo det har jag gjort, men jag har tex 245 som standard bredd på min Volvo och det är i stort sett den enda bredd man får upp när man slår in reg nummret, tänkte att det här borde finnas någon som dribblat met ET't för att få plats med så breda däck som möjligt.
Dessutom i dessa konfiguratorer som finns på fälghemsidorna, så får man alltid fram samma dim fram o bak.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo, men det är ju så bilar är utrustade i moderna tider. Och modellår 2013 får väl räknas dit. :D
Användarvisningsbild
av xerent
Egentligen är det bara de dimensionerna i typgodkännandet som gäller, kolla i registreringsbeviset. Men i praktiken får du montera vad som helst så länge de är funktionellt och säkehetsmässigt ekvivalenta. Fri rörlighet i hjulhuset även vid maximal stötdämparkompression och fullt rattutslag alltså, en tidigare bestämmelse var att hjulradien inte får skilja mer än 5% från typgodkännandet. Du bör inte ha större hjulradie än så heller för då visar hastighetsmätaren för lågt och du fastnar i fartkontroller fastän du kör 'rätt hastighet'. Du måste absolut ha samma dimensioner fram och bak för att undvika felaktigt slitage och påverkan på diffar, ABS och Gud vet vad. Jag skulle inte köra med olika bredd på däcken fram och bak heller, för säkerhets skull. Samt kör för bövelen inte med lägre load index än 97-98 :D

Med det sagt vet nog Brainy mest här om 20" på V70 II, vilka dimensioner som passar.
Användarvisningsbild
av joel80
Vet att Brainy fick sänka sin V70 för att det såg fult ut annars med 20". Blev oproportioneligt i hjulhuset.. föe mycket luft typ.. :)
av pjaar
Om man satsar på att komma så nära omkretsen/diameter som ett originaldäck så blir det varken mer eller mindre "luft" i hjulhuset. 245/40/18" blir lika stort som 245/30/20".
Användarvisningsbild
av Brainy
9" tycker jag väl borde gå om du inte toksänker, men jag törs inte lova något.
10,5" låter ju bara galet brett. 10,5" = 267mm så minst 275or då för att inte riskera att fälgkant sticker ut. Jag är ytterst tveksam till att detta skulle fungera.

Ang. det Joel80 skriver så är självklart en sänkning ett måste, jag har sänkt 35mm och det är i lägsta laget med 20" men ser riktigt bra ut med 20".
Jag kommer därför att byta till 245/35/20 i vår för att fylla ut hjulhusen lite bättre. Verkar fungera bra för Kristianmann så jag förutsätter att det kommer fungera för mig med.

pjaar: Ja självklart, men ju mindre gummi och mer fälg du har desto mer "syns" luften och desto fulare anser många (inkl. jag själv) att det blir. med 13cm däckprofil så verkar inte 10cm luft lika mycket som med 7cm däckprofil och 10cm luft.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]