- sön 15 dec 2013, 18:09
Citroen marknadsför sitt gedigna jobb med att göra C5:an extra tyst, MEN det går INTE att köpa en C5-variant som verkligen blir tyst på den svenska marknaden. Anledningen är helt enkelt att man inte tagit fram en variant som passar till den svenska marknaden. I övriga Europa där vägarna inte är så bullriga så funkar säkert det program de tagit fram riktigt bra ur bullersynpunkt. För jag tycker faktiskt att det känns som att man verkligen jobbat med ljudisolering - men med stora hjul på svensk grov asfalt så får man inte glädje av det arbetet eftersom vägbullret är så genomträngande.
DonNicce skrev:Jag irriterar mig lite på att Citroen marknadsfört C5:an i Sverige som en så tyst bil, medan ljuddämpande glas bara erbjuds till den/de varianter som endast tillåter lite större hjul. Och enda möjligheten att provköra en C5:a med dessa rutor har hittills i Stockholmsområdet varit bilar med 18-tums däck, vilket gjort C5:an ganska bullrig trots allt. Jag skulle vara öppen för att köpa en C5 med laminerat glas om jag gavs möjligheten att välja en motorvariant som möjliggör 16-tums hjul.Henry_Fågeljazz skrev: Vilka övriga bilmärken erbjuder denna utrustning?Audi, VW och Peugeot har nämnts i tråden.
Även Citroën har det till utrustningsgrad "Exclusive" på C5 Tourer samt stora C6.
Citroen marknadsför sitt gedigna jobb med att göra C5:an extra tyst, MEN det går INTE att köpa en C5-variant som verkligen blir tyst på den svenska marknaden. Anledningen är helt enkelt att man inte tagit fram en variant som passar till den svenska marknaden. I övriga Europa där vägarna inte är så bullriga så funkar säkert det program de tagit fram riktigt bra ur bullersynpunkt. För jag tycker faktiskt att det känns som att man verkligen jobbat med ljudisolering - men med stora hjul på svensk grov asfalt så får man inte glädje av det arbetet eftersom vägbullret är så genomträngande.