Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har två stycken 32GB USB-minnen (någon variant från Sandisk) som jag har fyllt med MP3-filer, det fungerar att läsa in och spela upp så det bör inte vara något fel på själva minnena. Men jag har upptäckt att den hoppar över vissa låtar och går till nästa när man försöker spela upp filen.

Hittills har jag hittat två låtar (av ~4000 låtar) som inte kan spelas. Filerna ligger i olika mappar men "bredvid" varandra så det är t.ex låt nummer 290 och låt nummer 291. Försöker jag t.ex. spela låt 290 hoppar den vidare först till 291 och sedan 292 som den börjar spela, samma om jag istället försöker spela låt nummer 291.

Spontant tänker jag att filen innehåller ogiltiga tecken i sin MP3-tagg, i sitt filnamn eller att det är någon udda encoding. Men jag är ganska nitisk när det kommer till att skapa mina MP3-filer och så vitt jag vet är det inget annorlunda med dessa filer jämfört med alla andra.

Är det någon annan som har haft liknande problem och hittade orsaken eller en lösning?
Innan jag kom så långt i ditt inlägg att du skrev om att du har koll på encoding kunde jag svära på att det var ett kodnings-problem.. Alltså att filerna kanske hade variabel bitrate eller för hög bitrate på nått vis som bilen inte gillar.

Jag skulle nog ändå testa att koda om dem.. Kan ju blivit fel även om du vet vad du gör. :)
Nu kan det ju skilja mellan olika modeller, jag har en MY08 med "High-Performance". Min stereo hoppar över mp3-låtar ifall man har
andra filer på skivan, tex *.jpg, *.cue, osv.... Bara som en tanke, ifall det inte skiljer med kodningen.
Det här gäller alltså inte något USB-minne, utan en bränd skiva med mp3-låtar, men det kan kanske vara så att felet inte har ett dugg med mediatyp att göra.

Alltså, om jag har två filer, tex "cover-art.jpg" och "lyrics.txt" på skivan, då har jag fått exakt det beteende som du beskriver.
Kan köra en liten uppdatering då jag efter mycket testande har fått låten att fungera.

Det fanns inga andra filer i mappen som låten låg i och jag testade allt ifrån att ta bort meta-taggar, till att byta filnamn till att skapa olika versioner med olika bitrates i iTunes men inget av det fungerade.

Tillslut prövade jag att rippa om låten från CD-skiva och då fungerade det direkt utan problem. Antagligen låg det någonting i första MP3-filen som jag använde som bilstereon inte tyckte om som också följde med när jag skapade nya MP3-versioner att testa med från ursprungsfilen.

Enligt manualen ska stereon inte kunna spela koperingsskyddade ljudfiler. Det är möjligt att det låg med något sådant i första filen eller att det fanns någon annan korrupt meta-data. Jag har testat läsa av och öppna första filen i 4-5 olika program på datorn och ingen har haft problem med filen eller listat några konstigheter, så det är fortfarande ett mysterium exakt vad som var felet.
Tänk på att du bara kan ha ett visst antal mappar och dessutom en maxmängd låtar under varje folder. Inkluderat root-foldern. Detta missade jag i början och fick samma effekt som du. Den hoppade över vissa låtar.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]