Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Vi har varit och provat. Hustrun reagerade starkt mot den instängda känslan. Hon är även rädd för benutrymmet bak. Dock kommer sonen sitta bakom mig och hon i höger bak om sonen är med, annars fram. Så benutrymmet borde inte bli ett jätteproblem. Bagaget tror vi ska fungera. Kollegan jag hänvisade till ovan bilade till Barcelona i somras och ansåg att det var lite knappt i bagaget. Men de var fyra vuxna och får man med bagage för det är jag nöjd.

Jag tror det kommer handla om det reella benutrymmet bak. Och det tycker jag ofta man vet först efter att ha åkt i en bil några ggr. Ibland kan en sådan sak som hur fötterna går in under sätet spela en helt avgörande roll för hur man upplever benutrymmet. Och det kan vara svårt att "känna" fram på en kort provkörning.
Användarvisningsbild
av bem
Låna med en V60 demobil över helgen vetja. Då hinner ni provköra under två dar i alla fall.

/Bo
av Exquattro
Benutrymmet bak är väl inte direkt V70:s paradgren heller. Jag tycker nästan det är pinsamt dåligt med tanke på yttermåtten. Däremot en befriande gammaldags öppen design som gör livet enklare när det ska backas. Hoppas Volvo tänker på det när V70-ersättare kommer. Just bakåtsikten har jag fortfarande efter ett år med V60 svårt att acceptera. Tycker du däremot det ska vara kul att köra bil, kan tänka dig att släpa på lite mindre prylar o packa smart så ska du nog överväga o testa V60. Följ råden här och låna hem över helgen och skapa egen uppfattning för just uppfattningar finns det lika många som skribenter.
av Primus
Exquattro skrev:Benutrymmet bak är väl inte direkt V70:s paradgren heller. Jag tycker nästan det är pinsamt dåligt med tanke på yttermåtten. Däremot en befriande gammaldags öppen design som gör livet enklare när det ska backas. Hoppas Volvo tänker på det när V70-ersättare kommer. Just bakåtsikten har jag fortfarande efter ett år med V60 svårt att acceptera. Tycker du däremot det ska vara kul att köra bil, kan tänka dig att släpa på lite mindre prylar o packa smart så ska du nog överväga o testa V60. Följ råden här och låna hem över helgen och skapa egen uppfattning för just uppfattningar finns det lika många som skribenter.
Håller helt med om att bakstätet i V70 är konstigt trångt med tanke på yttermåtten.
bem skrev:Låna med en V60 demobil över helgen vetja. Då hinner ni provköra under två dar i alla fall.

/Bo
Det kanske låter lite knepigt, men jag har knappt tid med det med tanke på hur mycket jag jobbar...
V60T3 skrev:Strunta i automat och ta en Xc60 ist! :D
Skulle verkligen vilja det. Men så mång mil körs i Stockholms köer att jag antagligen skulle bli tokig utan automat..
av V60T3
Primus skrev:
V60T3 skrev:Strunta i automat och ta en Xc60 ist! :D
Skulle verkligen vilja det. Men så mång mil körs i Stockholms köer att jag antagligen skulle bli tokig utan automat..
Det kan jag förstå, hade samma dilemma att ta hänsyn till i Götet därför har Automat på primärbilen, Hondan - oslagbart vid kökörning!

Du kanske skall avvakta något tills detta blir verklighet: http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... -tekniken/

mvh
av Primus
Fortfarande samma velande. Bagaget i V60 känner jag mig trygg med att det räcker. Det är baksätet som är något, något trångt. Tillbringade en stund i bilhallen idag igen. Nästan så jag önskar att de gjort kupén 2-3 cm längre och minskat bagaget med samma. Men då hade jag väl gnällt på bagaget i stället..:lol:

Men trots allt så är det nog så att det lutar åt en V60. Om nu inte XC60 släpps inom två månader med D3.
av V60T3
Primus skrev:Fortfarande samma velande. Bagaget i V60 känner jag mig trygg med att det räcker. Det är baksätet som är något, något trångt. Tillbringade en stund i bilhallen idag igen. Nästan så jag önskar att de gjort kupén 2-3 cm längre och minskat bagaget med samma. Men då hade jag väl gnällt på bagaget i stället..:lol:

Men trots allt så är det nog så att det lutar åt en V60. Om nu inte XC60 släpps inom två månader med D3.

Vad blev det till slut?
av Primus
V60T3 skrev:
Primus skrev:Fortfarande samma velande. Bagaget i V60 känner jag mig trygg med att det räcker. Det är baksätet som är något, något trångt. Tillbringade en stund i bilhallen idag igen. Nästan så jag önskar att de gjort kupén 2-3 cm längre och minskat bagaget med samma. Men då hade jag väl gnällt på bagaget i stället..:lol:

Vad blev det till slut?
Har inte beställt någon ännu då jag hoppas på ett släpp av D3. Troligen släpper de väl ingen D3 i närtid och jag måste bestämma mig inom två veckor, tror jag. Jag blir av med nuvarande bil mellan vecka 10 och 14. Leveranstider på V60 D4 verkar nu vara och nosa på vecka 10. Leveranstider på V70 vet jag inte(ska lägga upp en tråd om det).

Men jag är nästan säker på V60. Det har kokat ihop till att det är baksätet det handlar om. Bagaget känner jag räcker. Men då vi har en 4-åriing kan han sitta bakom mig(framåtvänd) och då blir det oftast lite mer plats bakom passagerarstolen. Så jag tror helt enkelt att en V60 räcker även i baksätet(har en 17-åring med pojkvän också men det är sällan de åker hon åker med nu för tiden). Hustrun blev mer medgörlig när hon kom på att hon ska sitta fram i och med att sonen kommer åka framåtvänd. Idag sitter hon bak då sonen sitter bakåtvänd i baksätet.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]