Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Hej!

Jag är på gång att beställa en ny V70 (taxi). Har tänkt mig bilen ungefär såhär.

V70 D2 eller D4 automat (måste vara miljöbil)
Summum
Driver support-paket 9900:-, had dom sänkt priset på detta?
Klimatpaket me VOC och träratt
Teknikpaket 5900:-
Dynamic läder
Ice vit (måste vara vit)
Elbaklucka
Hastighetsberoende servo
Classic wood
Premium sound? Är det värt merkostnaden?
Taxipaket
Drivlinegaranti

Synpunkter på detta?

Mvh Michael
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

D2 eller D4 - medvetet hoppat över D3 som ett möjligt alternativ?

Provkörde en V70 D2 Momentum 2014 för ett tag sen och jag var inte imponerad av ljudet i den High Performance Multimedia sound anläggning som satt i (4x40W förstärkare, 8 högtalare, 7" färgskärm med RTI-förberedelse). Om uppgradering till Premium Sound Multimedia är värt det dvs om ljudet blir markant bättre vet jag inte. Finns även Subwoofer i lastrummet under golvet man kan lägga till i Premium sound också.
Däremot kan jag uttala mig om mitt eget sound system i min egen gamla V70 där det sitter en HU-803 med dåtidens värsting ljudsystem med Dolby Surround Pro Logic med "full house" ang antal högtalare inkl subwoffer. När man krämar på med den är man rätt "nöjd" trots att den har en del år på nacken. Vida överlägsen den i D2:an jag körde för ett tag sen.
Jag är på jakt efter en nästan ny V70 (lutar åt en D3 2013) men tyvärr sitter det ytterst sällan värsting ljudsystem i dem då de flesta är f d demobilar där man inte kostar på dem sådant ljudsystem.

Skulle du uppgradera från "Teknikpaket" till "Teknikpaket Pro" då där bl a Premium Sound Multimedia ingår?

Eluppvärmd ratt kan det vara nåt - kanske inte så värdefullt på en bil som går nästan jämt? (eller kanske ingår i klimatpaketet du valt?)

Galler i lastutrymmet?

Fjärrstyrning av dieselvärmaren med PCC-nyckeln (du har i och för sig Volvo On Call i Klimatpaketet där fjärrstyrning av värmaren via mobilapp ingår)?
Sker via mjukvaruuppgradering:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463951

Digital TV (kika på markbundna TV-kanalerna eller DVD film när man väntar på körning)?

Ett reservhjul Tempa spare kanske kunde vara klokt? (annars ingår ju bara en reparationssats)

Dragkrok antar jag man aldrig eller sällan har på en taxi?

Vad ingår i ett taxipaket (bara kul att veta)?

/Bo
av Nordan
D3an går bort eftersom den inte blir miljöbil med automat, annars hade den varit ett vettigt alternativ.

Taxipaketet innehåller följande:

Batteri 760 A
Plombering av batteri
Bagagerumsmatta
Skyddstape-dörrhandtag
Kabalge för taxameter
Tidur för värmare
Bälteskuddar
Taxichassi
Reservhjul tempaspare

Har fått en offert nu och det blir en D4 momentum business edition. Med samma utrustning skiljer det mindre än 10.000 till en D2, så det valet var inte så svårt.

/Michael
Användarvisningsbild
av bem
Låter vettigt i mina öron dina val - jag har kollat rätt mycket de senaste 2 månaderna på en ny V70 jag också och det blev för min del en 2014 V70 D3 manuell, Momentum, Business Edition, med Klimatpaket+VOC. Seashell beige metallic. Dubbade vinterhjul med Pangaea Volvo alufälg samt lastrums-gummimatta och stänkskydd fram+bak. Hämtar min på lördag.
En ny V70 enligt dina specifikationer lär ju bli en bra "arbetsplats" och kunderna lär knappast ha nåt att klaga på ang komforten, där ligger ju en V70 i topp. Hoppas du får många problemfria mil med din nya taxibil.

/Bo
av Nordan
Nu är bilen beställd. Såhär blev det till slut. Hade gärna lagt på lite mer utrustning men priset springer iväg…

D4 momentum business edition
Automat AWTG-81 SC
Dynamic läder
Drivlineavtal
Grundpaket taxi
HP multimedia
Elmanövrerad baklucka
Volvo on call (4000kr i komb med taxipaket)
Panel dark walnut
Ratt dark walnut
El barnsäkerhetslås
Hastighetsberoende servo
Batteriladdare

Pris 378 000, 46 000 i rabatt.

Ska bli roligt med nya motorn :) Undra om den går lika snålt som D2an, ska ju göra det på pappret.

/Michael
Användarvisningsbild
av bem
Min V70 D3:a 2014 hämta jag idag och körde hem de 32 milen. Körde E18 i 100 knyck hem och när jag var hemma stod färddatorn på snittförbrukning på 5,3 lit/100km. Tanka fullt innan jag åkte iväg hemöver hade då 70 liter diesel i tanken. Färdatorn sa att jag kunde köra 106 mil på den soppa som var kvar i tanken när jag kom hem. Skulle jag fortsatt att köra kunde jag ha kört ca 138 mil på en tank.
När jag till veckan börjar pendla med bilen till/från jobbet (6 mil till, 6 mil hem) så kör jag i 90 knyck så då får vi se efter ett tag vad förbrukningen blir enligt färddatorn och när jag kollar vid tankningarna vad den verkliga förbrukningen blir.
D3:an med manuell växellåda har dessa förbrukningsvärden:

Landsvägskörning 4,1 lit/100km
Blandad körning 4,5 lit/100km
Stadskörning 5,3 lit/100km

V70 D4 2014 med manuell växellåda har samma bränsleförbrukning.
Men med Geartronic automatlåda har D4 aningens högre förbrukning:
4,5 lit/100km
5,1 lit/100km
6,2 lit/100km

En V70 D2 2014 manuell eller Powershift automat är aningens snålare:

3,9 lit/100km
4,2 lit/100km
4,6 lit/100km

/Bo
Användarvisningsbild
av Guligan
Nordan skrev:D3an går bort eftersom den inte blir miljöbil med automat, annars hade den varit ett vettigt alternativ.

/Michael
Menar du att D4 automat är miljöbil men inte D3:an? Mysko.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det är för att D3 motorn (136hk) består av den gamla 5-cyl motorn, och inte har fått vea motorn än.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]