Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Jag har en v70 -09 2.5FT, enligt serviceboken gjordes senaste servicen vid 15300 mil. Nu har bilen gått 16500, borde inte lampan tändas snart? Intervallen är som jag förstått 1500mil.
Användarvisningsbild
av moose
Som du själv säger, jo de borde den.
Min säger boka tid för service när knappt ett år har gått sedan förra service, hinner dock inte upp i det angivna miltalet...
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, lite till får du nog vänta. Om den servades vid 15 300 mil tänds den första intervallen vid 16 700 mil ungefär.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tog ut min bil den 3:e januari, och för lite mer än en vecka sen så började bilen säga "boka service".. så tidsmässigt verkar den säga till ca 1,5 månad innan.. om nu inte nollställningen skedde redan på fabrik?
av AndS
Enligt instruktionsbok så skulle även körstil påverka serviceintervall så att den skulle kunna tändas både tidigare och senare gällande mil, samt beroende av tid.
Citat instruktionsbok -08:
"Tid för service: Dags för service hos en auktoriserad Volvoverkstad.
Tidpunkten påverkas av antal körda mil, antal månader sedan
senaste service, motorns gångtid och oljekvalitet."
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, inte senare än ett år eller beslutade mil. Men däremot tidigre under vissa förhållanden.
av AndS
SvenB skrev:Nej, inte senare än ett år eller beslutade mil. Men däremot tidigre under vissa förhållanden.
Nja, se det stämde inte de 2-3 första åren då vår diesel som har 3000mil kunde rulla 13-14månader innan lampan tändes och runt 2700mil.
Men de sista åren tänds den istället 1-2 månader före årsintervallen, med 2300mil.
Så här tror jag nog att Volvo har gjort en omprogramering och det i praktiken inte finns någon kontroll av gångtid eller oljekvalite, utan den mäter tid och mil.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]