Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JorgenL
Hej,
Jag har en V70 2,0F 2008 där airbaglampan tändes för ett tag sedan tillsammans med meddelandet SRS airbag service krävs.
Lampan är konstant tänd, felmeddelandet kommer sällan vilket tycker jag tyder på att det är glapp någonstans.

Nu har jag haft bilen på Mekonomen verkstad för att få ut felkoderna.
De felkoder som finns på bilen är:
SRS
B002011 - Krockkudde vänster sida aktivering - kortslutning till jord - intermittent

Multifunktion - Förardörrmodul
B118E00 - Vänster framruta - intermittent
B119000 - Vänster bakruta - Permanent

Multifunktion - Passagerardörrmodul
B118F00 - Vänster framruta - intermittent
B119100 - Vänster bakruta - Permanent

Felet med rutorna är att de inte går ner på automatiken utan man måste hålla i knappen för att de skall gå.
Jag tror att dessa fel hänger ihop med airbagen då detta slutade funka samtidigt.
Kan någon tipsa om var man skall börja leta?
Kortslutning mot jord borde väl innebära att en kabel skavts sönder och kommer i kontakt med metall någonstans.

Tacksam för hjälp :D
av peetan
Rutorna har inget med SRs- felet att göra.
Om du har rutorna stängda och kör upp med knapparna, håll knappen i upp läge i ca 2 sekunder så bör det läsa sig.
SRs felet låter som om kabeln kanske är skavd och när du sätter dig i stolen jordar den.
Om du inte pillat med detta innan så råder jag dig att lämna in bilen
av JorgenL
Ok, jag ska testa det där med fönsterhissarna.
När det gäller SRS har jag har pillat en del med liknande saker tidigare.
Det är något som "knakar" i stolen när man tex byter riktning i en rondell, när viktfördelningen ändras i stolen.
Kanske det kan vara något som har med detta att göra, jag får börja där.
av svedan
Behöver inte vara kuddarna. Kan vara fel på ett säkerhetsbälte. Jag har 2 ggr tvingats byta mittbältet bak, då felet var där med lysande SRS-lampa. Inte ovanligt förstod jag??

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]