Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70ägare
Hej! Jag hoppas på er nu att ni sitter inne med mkt kunskap om denna motor.
Kort och gott: Är motorn Volvos eller är den från Ford??
I minst 2 st artiklar om sägs det att Volvo haft stor del i utvecklingsarbetet av motorn och att de samarbetat med Bosch som har hjälpt dom med insprutningssystemet. Sen finns det vissa som påstår att den är från Ford.

Vem har rätt? Hoppas hoppas ni kan detta, att komma ifrån ovissheten. Jag har denna bil kan vara bra att tillägga. Jag är nöjd med den, men vill verkligen veta detta och gärna vart den tillverkas, motorn alltså, bilen vet jag tillverkas på Torslandafabriken.
Tackar och bugar på förhand!
Användarvisningsbild
av Guru
Motorn är från Ford. Kallas EcoBoost av Ford och sitter i mer eller mindre alla Ford modeller, från Fiesta till S-Max.
Tillverkas i Bridgend, Wales. Samma fabrik som tillverkar SI6 (3,2, T6). Kanske inte världens bästa motorfabrik, i alla fall inte de bästa montörerna.

Vilka två artiklar menar du, länk?
av V70ägare
Guru skrev:Motorn är från Ford. Kallas EcoBoost av Ford och sitter i mer eller mindre alla Ford modeller, från Fiesta till S-Max.
Tillverkas i Bridgend, Wales. Samma fabrik som tillverkar SI6 (3,2, T6). Kanske inte världens bästa motorfabrik, i alla fall inte de bästa montörerna.

Vilka två artiklar menar du, länk?
Tyvärr kan jag ej länka.
Men automotor och sport, t3 och t4 nya snål motorer med turbo.
Sen tror jag det var teknikensbärld.
Tycker det är mkt märkligt med tanke på att volvochefen själv säger att det är volvo som haft stor del i utvecklingsarbetet. Att motorn tillverkas i wales är säkert korrekt men det är inte dom som gjort motorn.
Tror du motorn kommer hålla? Eller ska jag sälja skiten? Har iaf sett en som rullat 15.500 mil hittills..
Användarvisningsbild
av Guru
Klart att Volvo har haft ett finger med i spelet under utvecklingen. Men kanske inte så mycket i själva basmotorn, snarare i mjukvaran och installationen.
Men den anses som en bra motor, mycket bättre än 2,0GTDi som är en helt annan konstruktion som dessutom tillverkas i en annan fabrik (Valencia).
Du kan lungt köra vidare med den, det kommer att fungera.
Användarvisningsbild
av börne
Det är lika bra att sälja... Den kommer ju att skära ihop vilken sekund som helst :roll:

Om man ska va lite allvarlig också. Bara för att Ford & Volvo är med på varsitt hörn betyder ju inte det att motorn skär ihop, att sälja trots du är nöjd med bilen känns ju lite konstigt.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]