Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joakimbrostedt
Hej!

Har precis köpt en V70-2012 (DrivE) och tänkte försöka ragga upp ett begagnat reservhjul. Från vilken årsmodell av Volvo kan jag leta? Passar reservhjulen från gamla V70-modeller till min V70 från 2012?
Användarvisningsbild
av bem
Finns även sånt där nödhjul "Tempa spare" man kan köpa (vet ej exakt vad de kostar men har för mig runt 700 kr).

/Bo
av mattish
Ett tips är att leta på skroten. Det borde passa med hjul från äldre bilar också. Så länge hjulet passar på navet och bultcirkeln så borde det fungera som reservhjul.
av Rådlös
Enligt den här sidan: http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx
skall du ha ett fälgmått så här:
Volvo V70 Från år 2003- 5/108, som är bultdelningen, och 43,0 som är ET-måttet. 65,1 som är hålet i navet, Bultstorleken med gängorna heter
14 x 1,50

Sedan väljer du samma däckdimension som du har på bilen om du inte köper ett nödhjul. Då är det endast fälgens mått som gäller.

ET-måttet betyder inpressningsdjup. Vad det betyder kan vi ta en annan gång, men det skall alltså vara 43,0. Eftersom du har en modell av Sveriges vanligaste bil så torde det inte vara något problem att hitta rätt fälg.
av OSK
Jeg har også V70 2012 DrivE, og prøvde med ett av sommerdekkene når jeg la om fra sommer til vinterdekk. Det er plass til et standard 205/60 R16 dekk i hjulbrønnen om man bare ser på omkretsen, men dekket stikker for mye "opp". Jeg prøvde å ta ut "innsatsen" som ligger under bagasjeromslokket, der hvor varseltrekant og førstehjelpssettet ligger. Da får jeg nesten lagt gulvet i bagasjerommet helt ned, men håndtaket på gulvet går akkurat mot dekket og hindrer luken i å gå helt på plass. Tror at et 195/60 R16 eller smalere burde gå bra.

Blir nok uansett modifisering av luken i bagasjeromsgulvet for min del, jeg har tenkt å dele den i 2 på langs, slik at jeg kan ha hundebur i halve (høyre side) bagasjerommet, men fortsatt åpne halve luken (venstre side) og ha ting som varseltrekant og verkty under gulvet lett tilgjengelig. Håper derfor å få en lys ide når jeg gjør dette slik at jeg kan få plass til et standard størrelse dekk også.
av Rådlös
Ja, tydligen en inaktuell lista då från Däckgrossisten. Jag mätte på mina fälgar (V70 -08) och det stämde med navhålet 63,4. ET var för krångligt att mäta där så vi tar din uppgift.
Alltså: Joakim Brostedt, navhålet skall vara 63,4 mm och ET-måttet skall vara 50 mm.
av pjaar
Rådlös skrev:Ja, tydligen en inaktuell lista då från Däckgrossisten.
Står "Volvo V70 B Ny mod 2007-05-" på Däckgrossisten.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]