Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
Eldriven baklucka hade jag på min förra V70/my11. På den nya my14 är det uppenbarligen en ny motor som är mycket tystare och snabbare än den gamla. Men är det normalt att precis när luckan stängs så hörs först en servo som liksom drar åt luckan och sedan ytterligare ett, låset? Har kontrollerat att inte mattan eller något annat ligger i kläm. Har även märkt att luckan inte öppnar helt (är 1,80 och slår nätt och jämnt inte i luckan), för hand kan man knuffa upp den några centimeter till. Vad har ni andra för erfarenheter?
Användarvisningsbild
av joel80
På MY13 ska man kunna ställa in luckan i vilket läge man vill att den ska stanna.. detta för att man ska kunna hindra den från att automatiskt gå upp i taket eller garageporten om man har lågt till tak där man ofta parkerar. Kolla bruksanvisningen och se om du kan ställa om den till att öppna "max" på samma sätt som man ställer in den till lägre höjder.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja - det stämmer. Det är ett ljud som en sista servomotor som drar åt luckan på min min också. Även på förra bilen. helt normalt. Även jag upplever att luckan är lågt ställd original. Lägre än på min tidigare MY12
av chuckbuck
Har haft min i 3 dagar och har samma problem med luckan. Under leveransdemon ställdes den om och nu går den inte ända upp. Jag kan ställa den halvöppen osv men inte fullt öppen. Är man över 180 slår man huvvet i. Man kan trycka upp den lite till manuellt men den minns inte den positionen. Konstigt.

När man stänger verkar den ha 3 faser. Vika ner luckan, dra intill det sista och till sist dra för låsregeln. Om man trycker ned luckan med handen så är det bara de två sista faserna aktiverade.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Nej det går inte att programmera om den till Max öppet läge den stannar alltid ett par centimeter före ändläget. Prövade att programmera halvöppet och sedan Max men det hjälpte inte heller. Får leva med det så länge.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Hej, var på Bilia i annat ärende och vi pratade om bakluckan som inte öppnat helt. Vi testade på en annan bil och den hade samma problem alltså att luckan inte öppnas helt och man slår i huvet när man är van från förra bilen som öppnade helt. Enligt teknikern har felet funnits på vissa bilar av tidigare årsmodeller och att det inte gick att göra något åt!
Min fråga är hur kontaktar man Volvo för att diskutera om detta verkligen inte kan åtgärdas?
Användarvisningsbild
av philipsguy
Jag bumpar den här tråden. Kan någon med MY14 V70 elektrisk baklucka mäta avståndet mellan mark och baklucka (alltså frihöjden) när luckan öppnas elektriskt. 178 cm får jag det till när den öppnar elektriskt, ca 185 när jag trycker upp den sista biten med handen.
ÅF hävdar envist att det är för att skydda luckan från att gå sönder som den inte öppnar maximalt och att det är så på alla bilar, ja vad säger forumexpertisen om det?
Anledningen till att jag krånglar om detta är för att jag vill kunna stå raklång under luckan som jag kunde på min my11 med el-lucka och inte behöva böja mig för att lasta...
av oldtimersmc
Har mätt både på min MY10 och MY12 180 cm mellan backen och låset.
Har i övrigt noterat att det är en skillnad i både ljud och hastighet på öppningen.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]