Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle inte vilja hämta ut min bil otestad.
När jag hämtade min V70 var det 7km på mätaren från testerna. Jag förstår inte vad ni är så rädd för? Inte var det några repor eller kantstötta dörrar bara för att de hade tagit bort skydden innan jag fick den. Kändes tryggt att de gått igenom bilen och funktionstestat innan leverans.

Jag kontrollerade lack och alla skarvar/kanter ordentligt noga vid leverans, och hade min egen lista.. Var väldigt nöjd med hur de hade förberett och hanterat bilen.

Självklart ska det vara valfritt, men att bli mörkrädd för att bilen är testad verkar rätt överdrivet.
De har som regel gått 2-3 kilometer når de kommer fra fabrikken, altså før forhandleren har så mye som sett bilen. Med plasten på bremseskivene får man kjøre maks 25 km/t. Man får altså ikke låse opp "obegrensad hastighet" som det så snyggt står før man har tatt av dem.
Pratade med en bekant idag som jobbar på nybilsrekonden på en VW och Skoda ÅF. Han sa att dom bara tvättar bilarna och putsar rutorna. Vaxa gjorde dom inte ens om kunden begärde det eftersom lacken bör bli några månader innan man gör det. Ibland fick dom dock vaxa lite lätt där det varit plast, främst på emblemen sa han.

Alltså lär man inte missa nån vaxning om man hämtar ut bilen med plasten kvar. Skönt, roligare att skruva dit stänkskydd och vinge än att stå och vaxa bilen :)
Under mina taxiägarår bad jag Bilia att inte ta bort plasten på utsidan. Detta för att jag körde bilen direkt för att strajpa Taxi Stockholmloggorna. Om inte måste strajpfirman tvätta av dörrar och motorhuv med ganska starkt tvättmedel. Sedan hur leveransen sköts. Det är stor skillnad mellan återförsäljare. Under taxiägaråren var det Bilia/Ernst Nilsson som levererade Volvobilar till mig, de var hyfsade och hade noggrann genomgång. Sedan jag slutat med Taxi har Skobes levererat mina bilar (2 st.) De är näst intill irriterande noggranna. Och genomgången av leveransen var tidskrävande, som om man inte hade hafr någon bil innan. De leverarade alltid bilarna med full tank, man fick själv köra bilen till lokala macken och tanka på deras bekostnad. Denna bil som jag har nu, köpte jag begagnad av Bilia Segeltorp. Leveransen? Ja det var nästan så att om försäljaren hade kunnat kasta nycklarna mot mig i dörren så att jag fick fånga dom, hade han gjort det. Efter pappersskrivningen gick vi ut på parkeringen, han låste upp bilen med fjärren gav mig nycklarna tog mina nycklar till "gamla" bilen och försvann. Bränsle, ja tanken var nästan tom. Men de har ju en mack på "gårdsplanen", så de fick ju sälja 10 liter så jag kom till en annan mack.
joel80 skrev:Jag skulle inte vilja hämta ut min bil otestad.
När jag hämtade min V70 var det 7km på mätaren från testerna. Jag förstår inte vad ni är så rädd för? Inte var det några repor eller kantstötta dörrar bara för att de hade tagit bort skydden innan jag fick den. Kändes tryggt att de gått igenom bilen och funktionstestat innan leverans.

Jag kontrollerade lack och alla skarvar/kanter ordentligt noga vid leverans, och hade min egen lista.. Var väldigt nöjd med hur de hade förberett och hanterat bilen.

Självklart ska det vara valfritt, men att bli mörkrädd för att bilen är testad verkar rätt överdrivet.
Har du lust att dela med dig av din lista? Jag skall själv hämta ut min bil om några dagar.
Jag tog valda delar från den kontroll-lista som Droopy la upp på förstasidan i den här tråden, plus att jag la till några övriga.. typ kolla alla bälten, (kanske var med på ursprungslistan...), synka mobilen med bilen och testring någon. Kolla däcken.. och även sommardäcken (som låg i bakluckan då det var vinter).

Har tyvärr inte var listan.. kopierade in det i ett textdokument och skrev ut.. tror inte det blev sparat sen. Dumt..
:)
Nu har jag hämtat min bil, mindre än ett dygn efter att den kom till ÅF :)

Säljaren hade på eget initiativ låtit bli att montera regskyltarna eftersom han trodde jag ville göra det själv. Och det gjorde han helt rätt i, det var en grej som jag inte tänk på så det var mycket bra gjort av honom. Körde hem den 6 mil utan att råka ut för någon polis :). Det enda var att hon på lokala macken inte kände igen mig när jag skulle tanka nu när jag kom hem. Och dom är livrädda för bilar utan regskyltar på mackarna så hon tittade ut genom dörren för att vara säker på att det var en hederlig person som tankade.

Häromdan när jag pratade med säljaren hade han undersökt om bromsskiveskydden kunde sitta i lite högre hastigheter och det kunde som, så även dom sitter kvar :D. Bromsade nästan ingenting på vägen hem och stannade två gånger och kände på plastskydden att de inte hade blivit varma och det hade dom inte.
GustavE skrev:Nu har jag hämtat min bil, mindre än ett dygn efter att den kom till ÅF :)

Säljaren hade på eget initiativ låtit bli att montera regskyltarna eftersom han trodde jag ville göra det själv. Och det gjorde han helt rätt i, det var en grej som jag inte tänk på så det var mycket bra gjort av honom. Körde hem den 6 mil utan att råka ut för någon polis :). Det enda var att hon på lokala macken inte kände igen mig när jag skulle tanka nu när jag kom hem. Och dom är livrädda för bilar utan regskyltar på mackarna så hon tittade ut genom dörren för att vara säker på att det var en hederlig person som tankade.

Häromdan när jag pratade med säljaren hade han undersökt om bromsskiveskydden kunde sitta i lite högre hastigheter och det kunde som, så även dom sitter kvar :D. Bromsade nästan ingenting på vägen hem och stannade två gånger och kände på plastskydden att de inte hade blivit varma och det hade dom inte.
Varför allt detta besvär?
poseidon skrev: Varför allt detta besvär?
Som jag skrev i en annan, tror till och med att det var din XC70, tråd :)

Jag jämför lite med när man köper en ny mobiltelefon, dator, eller något annat fint nytt föremål. Man skulle ju inte vilja ha sin nya mobiltelefon lös i handen utan kartong av en försäljare. Fingeravtryck på displayen, utan skyddsplast, inställd klocka, testat alla menyer, provringt, smsat, och fotograferat. En stor del av känslan är ju att ta av skyddsplasten, ladda den första gången, ställa in menyer, klocka med mera så som man vill ha det.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]