Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Eftersom detta är en av Sveriges mest sålda bilar kan jag inte tänka mig att det är omöjligt att hitta en med ventiljusteringen dokumenterad.
Användarvisningsbild
av Guligan
PFA skrev:Har en MY10 tjänstepulka som ska bytas ut inom kort. Haft den sedan den var ny och är fruktansvärd nöjd med allting, motorn är härlig - förutom bränsleförbrukningen. Automaten kryddar naturligtvis lite extra. Den har gått ungefär 7500 mil och det enda som fixats är sensorn till bränsletanken som redan från början gav galna värden. Trots en hel del skrivna negativa kommentarer om automatlådan så tycker jag den är helt okej! Men inte lika smidig som exempelvis BMW's låda. Hoppas väldigt mycket på nya automaten.
Har nyss gjort den resan och bytt 2,5FT (visserligen MY11 men det är skitsamma) till en MY14 XC60 D4.

Oj, vad jag tyckte dieseln var trött i början, men man lägger sig snabbt till med en ny körstil som är mer gynnsam för dieselmotorn. Bränsleförbrukningen är naturligtvis lägre i liter räknat, men månadskostnaden man sparar med att köra diesel är ändå försumbar då etanolen håller fortsatt bra pris.
Användarvisningsbild
av Strebern
Har en 2,5FT S80 MY10 manuell låda.

Den har gått 16000 mil utan att behöva en enda reparation.
Bästa bil jag haft, enormt kraftfull på låga varv, mycket roligare att köra än mina gamla 850T5 och C70T5 pga att motorn låter mycket och roligt samt svarar fint på gasen.
Jag kör bara etanol, och det är kanske 30% stad och 70% landsväg, och den drar 1,1 vilket är helt ok. På 98 oktan drog den runt 0,9 på samma sträcka.

När jag köpte bilen hade den gått 13000 mil, jag köpte bilen av en ICKE volvohandlare, men åkte till volvohandlaren och frågade deras verkstad om dom hade historiken på bilen, och då meddelade dom att bilen hade fått ventiljustering vid 9000-milaservicen, dom verkade ha full koll på historiken.

Inga problem alltså.

Nu är det strax dags för justering igen men besiktade bilen häromdagen (bilens första besiktning), och på avgasvärden var "alla" värden 0,0000, så bilen verkar ju fungera som den ska och den har "inga" missljud, endast ett litet "dovt knatter" vid fullt gaspådrag på 3:an, men det är säkert normalt, man hör det bara om man verkligen anstränger sig ;)

Mvh Patrik med sin bästa bil någonsin.
Användarvisningsbild
av apersson850
Droopy skrev:...den motorn kan ju aldrig hålla i en v70, det är ju en Ford utbrast en annan...
Haha, ja, Ford är väl en av de få biltillverkarna i modern tid som inte lyckas göra motorer som säkert går problemfritt i ens 10000 mil.
av Lövet
1980 kanske det var ett problem.
Användarvisningsbild
av hakank
Min MY10 FT Automat har gått 8500 mil på enbart etanol förutom ett par gånger då jag i stressen (bor i sthlm) råkade av misstag fylla på bensin. Inte ett enda problem hittills förutom att krängningshämmardämaprgummina fram börjar gnälla. Har iofs inget med motorn att göra som är en av de bästa jag kört. Synd att automaten är i konstant sportläge och vill växla ner i köerna när man släpper på gasen. Drar enl datorn ca 1.2 per mil i blandad körning vilket till mesta delen är förnyelsebar soppa.

Beställde en XC60 D4 AWD i helgen. Hoppas den går lika bra..
av linx
Jag köpte en MY10 2,5FT i mars som hade då gått strax över 11000 mil. En ägare innan mig och Volvohandlaren jag köpte den. Bilen hade gått som firmabil och alla servicar var gjorda enligt boken. Efter jag hade köpte den såg jag här på forumet just ang. ventiljusteringen och fick hjälp av en snäll person här för att kontrollera om den var utförd eller inte.
Det var den naturligtvis inte.
Jag tog då kontakt med min säljare hos Volvo och påtalade för honom att kontrollen och den eventuella justeringen inte var gjord att jag ej hade delgetts den informationen. Jag frågade då om inte dom skulle ta på sig detta då det är en de dyraste och, vad jag anser, en ganska viktig kontrollpunkt vid service. Säljaren kollade med sin chef och jag fick ett samtal dagen efter där dom sa att det var bara att boka in en tid för kontrollen och en eventuell justering.
Hade dom inte tagit på sig detta hade jag reklamerat köpet då det var inom två veckor från det att jag hade köpt bilen.

Jag valde att köpa bilen, fastän den hade gått över 11000 mil, för att jag kör så pass lite med den och att jag trodde i min "fantasivärld" att om jag köper av en Volvohandlare så är allt ok. Nu fick jag lite problem men dom löste det utan en minsta indikation på att jag skulle vara en jobbig kund, inte för att jag vet vad som sägs i fikarummet men jag har iaf gått en mycket bra bemötande.

Köp du en bil som passar dig och plånbok, jag hade struntat i ventiljusteringen vid just själva valet av bil, hade den inte varit utförd hade jag gjort som jag skrev ovan.
av heden75
Lyckades hitta en V70 R-design -11 2,5 FT som har 9200 på mätaren och ventiljusteringen är gjord på 8700. Dokumenterat i serviceboken där "Tilläggsarbeten" är ikryssat samt serviceprotokoll där man kan läsa ut precis vilka delar som använts och hur många ventiler som justerats. Utfört på Volvo i Helsingborg. Så visst finns det väldokumenterade exemplar att hitta.
Angående bilen så är det den bekvämaste bilen jag har haft, så etanolförbrukningen på 1,2-1,3 liter milen är det klart värt! Älskar automatlådan!

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]