Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
fredrikkesson skrev: Något är skumt på bilen! hur bara kan den dra drygt 2 dl mer än vad färddatorn visar? sjukt störande!!
Har du kört ett par tankar nu så att du fått fram siffror med tillräckligt underlag eller baserar du fortfarande 2dl/mil fel på 27 mils körning?
Användarvisningsbild
av apersson850
joel80 skrev:Har du mätt via OBD2-uttaget då eller kännt när du fått värme i kupén? Jag borde testa det jag också sen när det blir lite kallare.
Via OBDII med Torque-appen i telefonen. Det börjar kännas vettigt varmt i luftinsläppen när kylvattentemperaturen passerar 60°, men normal temperatur vid körning är ungefär 88° på min bil.
fredrikkesson skrev:Har precis skaffat en V70 Drive -11 (109HK) som jag är lite besviken på när det gäller förbrukningen.
Hade tidigare en V50 drive -09 samma motor som drog ca 0,56-0,58 färddatorn visade ca 0,06 fel när man mätte vid pump, inte skitbra men rätt ok.
Nu har jag haft v70 i ett par veckor och i ons tankade jag fullt, och har sedan dess kört 27 mil tankade igen på samma station, färddatorn visade 0,52 men jag har ju sett att tankmätaren har rört sig 1/4 tank och när jag mätte upp blev resultatet 0,71!!!
Som du säger, du har bytt V50 -> V70 men med samma motor. Du har ju gått från en liten lätt bil med lövtunn plåt och en kaross som har aerodynamik som en hal tvålkopp till en stor rymlig tung kombi som väger som en ångvält och har luftmotstånd som en Finlandsfärja. Att då förbrukningen går upp 1 dl/mil vid samma körning är ju inte konstigt.

Att färddatorn är oexakt är ju dock rätt kass.......

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]